Programma 14 Overhead en ondersteuning organisatie

Financiën

In dit onderdeel werken wij de financiën behorende bij dit programma uit door het financiële overzicht op het niveau van beleidsveld te geven en daarbij inzichtelijk te maken welke intensiveringen en hervormingen zijn verwerkt. Per deelprogramma geven we een toelichting op de belangrijkste onderdelen van de lasten- en baten.

Financieel overzicht lasten en baten

Overhead en onderst. organisat

Nr

Omschrijving

Primitieve begroting

Bedragen x 1.000 euro

2019

2020

2021

2022

Lasten

14.1

Overhead en ondersteun. organisa

128.018

112.683

108.284

108.788

14.1.1

Overhead

125.104

109.327

105.342

105.197

14.1.2

Ondersteuning organisatie

0

0

0

0

14.1.3

Overige werken voor derden

2.914

3.355

2.942

3.591

14.1.4

Ten Boer

0

0

0

0

Totaal

128.018

112.683

108.284

108.788

Baten

14.1

Overhead en ondersteun. organisa

16.766

16.882

16.883

16.884

14.1.1

Overhead

12.974

13.090

13.091

13.092

14.1.2

Ondersteuning organisatie

0

0

0

0

14.1.3

Overige werken voor derden

3.792

3.792

3.792

3.792

14.1.4

Ten Boer

0

0

0

0

Totaal

16.766

16.882

16.883

16.884

Geraamd resultaat voor bestemming

111.252

95.800

91.402

91.905

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

184

147

147

147

Totaal onttrekkingen

126

126

126

126

Geraamd  resultaat na bestemming

111.310

95.822

91.422

91.925

Overzicht intensiveringen voorgaande jaren

14 Overhead, ondersteuning organisatie
(Bedragen x 1.000 euro)

2019 (i)

2019 (s)

2020 (i)

2020 (s)

2021 (i)

2021 (s)

2022 (i)

2022 (s)

 14.1  Algemene ondersteuning

Outsourcing ICT

2.661

1.348

Revitalisering Stadhuis

379

379

589

Effecten knelpunten op SSC

301

251

Totaal 14 Overhead, ondersteuning organisatie

3.341

0

1.727

251

0

589

0

0

Totaal continuering beleidsmiddelen

22.193

4.706

16.101

2.947

4.459

3.804

0

0

 Zie het financieel meerjarenbeeld  voor een totaaloverzicht en toelichting van alle intensiveringen voorgaande jaren.

Overzicht hervormingen voorgaande jaren

Overzicht intensiveringsmiddelen Coalitieakkoord 2019-2022

14 Overhead, ondersteuning organisatie

2019 (i)

2019 (s)

2020 (i)

2020 (s)

2021 (i)

2021 (s)

2022 (i)

2022 (s)

 14.1  Algemene ondersteuning

Aanvullende zorgkosten Wmo & Jeugd

100

180

Toezicht en handhaving, overhead

 60

80

Uitbreiding college en ondersteuning

549

Frictiekosten

2.276

Digitalisering archiefbestanden

140

140

140

140

Transitie DIV

282

561

298

Moderne ICT groei

1.100

Binnenstadonderhoud vastgoed

200

Reorganisatieplan vastgoed

370

Huur Oosterboog

125

125

125

Huur I&A

55

196

141

Totaal 14 Overhead, ondersteuning organisatie

3.408

2.029

1.022

80

704

0

140

0

Zie de financiële knelpunten en ambities 2019 voor een totaaloverzicht en toelichting van alle aanvullende intensiveringen 2019.

Overzicht hervormingen Coalitieakkoord 2019-2022

14 Overhead, ondersteuning organisatie

2019 (i)

2019 (s)

2020 (i)

2020 (s)

2021 (i)

2021 (s)

2022 (i)

2022 (s)

 14.1  Algemene ondersteuning

Taken organisatie (inclusief externe inhuur)

 3.000

4.500 

6.000

Verhoging dekkingsgraad tarieven

400

Totaal 14 Overhead, ondersteuning organisatie

0

0

3.000

400

4.500

0

0

6.000

Ga naar Hervormingen 2016-2022 voor een totaaloverzicht en toelichting van alle hervormingen.

Integrale financiële toelichtingen begroting 2019

14.1 Overhead en ondersteunende organisatie

Lasten

Baten

Saldo

 (Bedrag x 1.000 euro)

128.018

16.766

-111.251

Bestaand beleid

122.581

16.766

-105.815

Onderstaande toelichting heeft betrekking op het bestaande beleid

Toelichting op de lasten van 122,6 miljoen euro:
We hebben er voor gekozen om zowel de overhead als een deel van de algemene werken voor derden onder programma 14 te laten vallen. Een deel van deze lasten kunnen worden verrekend met externe partijen. De zuivere overhead last binnen dit deelprogramma bedraagt 106,6 miljoen euro. Onder overhead wordt verstaan alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Ondersteunende taken zijn niet direct dienstbaar aan de externe klant of het externe product en behoren derhalve tot de overhead. Conform de definitie vanuit notitie overhead van de commissie BBV bevat overhead de volgende elementen:
Leidinggevenden primair proces; financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie; personeels- en organisatiemanagement (P&O/HRM); inkoop, aanbesteding en contractmanagement; interne- en externe communicatie met uitzondering van klantcommunicatie; juridische zaken; bestuurszaken en bestuursondersteuning; informatievoorziening en automatisering (ICT); facilitaire zaken en huisvesting; documentatie en informatievoorziening (DIV) en managementondersteuning primair proces.

Toelichting op de baten van 16,8 miljoen euro:
Dit betreft onder andere doorbelasting van overhead werkzaamheden van de GGD voor de regio gemeenten, inzet van de milieudienst voor Afvalbeheer Regio Centraal Groningen (ARCG) en (onder)verhuur van panden door Vastgoed.

Coalitieakkoord 2019-2022 gezond, groen en gelukkig Groningen

5.437

0

-5.437

Onderstaande toelichting heeft betrekking op de intensiveringen in het coalitieakkoord

Toelichting op de lasten van 5,4 miljoen euro:

Er zijn een aantal nieuwe ontwikkelingen waarmee in het huidige frictiekostenbudget geen rekening is gehouden. Door reorganisaties en outsourcing zullen naar verwachting herplaatsingskandidaten ontstaan. De verwachte extra frictiekosten bedragen 2,3 miljoen euro in 2019.
Eerder is het uitgangspunt gehanteerd dat de outsourcing van ICT tot een reductie van ICT middelen zou moeten leiden. Dit heeft geresulteerd in een bezuinigingstaakstelling van 0,8 miljoen euro. We constateren echter dat de reductie van ICT middelen een omgekeerde tendens laat zien. Dit past binnen de visie om de medewerkers te voorzien van moderne ICT voorzieningen. Hierdoor moeten we ook onderkennen dat de opgelegde bezuinigingstaakstelling van 0,8 miljoen euro niet haalbaar is en dat er aanvullend sprake is van een tekort van 0,3 miljoen euro. We stellen daarom vanaf 2019 1,1 miljoen euro beschikbaar.
De uitbreiding van het college leidt op dit deelprogramma tot 549 duizend euro aan extra kosten voor de ondersteuning. Dit betreft onder andere bestuursadvisering, secretariaat en woordvoering.
Het reorganisatieplan Vastgoedbedrijf gaat uit gaat van de meest efficiënte organisatie voor de voorliggende taak van het Vastgoedbedrijf. Wij stellen hiervoor 370 duizend euro beschikbaar in 2019.
Digitaal werken is noodzakelijk om aansluiting te houden met de digitalisering van de maatschappij. Informatie
delen en verrijken zijn daarin belangrijke thema’s. Hiervoor is een transitie van DIV noodzakelijk en is in 2019 282 duizend euro beschikbaar.
De aanvullende zorgkosten Wmo & Jeugd leiden in dit deelprogramma tot 280 duizend euro aan extra kosten voor rechtmatigheidstoezicht in de Jeugdwet en meer inzet op samenwerking met andere toezichthouders.
De overige intensiveringen kleiner dan 250 duizend euro zijn: binnenonderhoud vastgoed (200 duizend euro), digitalisering archiefbestanden (140 duizend euro), huur Oosterboog (125 duizend euro), overhead toezicht & handhaving (60 duizend euro) en huur I&A (55 duizend euro).

Onderstaande toelichting heeft betrekking op de hervormingen in het coalitieakkoord

In het coalitieakkoord zijn voor 2019 geen hervormingen binnen deelprogramma 14.1 opgenomen.