We willen dat niemand in Groningen armoede lijdt. Rondkomen met een inkomen op of net boven het minimum is lastig. Met ons armoede- en minimabeleid ondersteunen we mensen die in armoede leven. Dat doen we met aanvullende financiële ondersteuning (vangnet). Dit combineren we met begeleiding waarbij mensen weer regie krijgen over hun eigen situatie (vliegwiel). We werken intensief samen met maatschappelijke partners en bedrijven (verbinding).
Het armoedebeleid omvat een aantal projecten dat zich richt op een diverse groep mensen die moet rondkomen met een inkomen beneden de 120 procent van het minimum. Grondslag is de nota Perspectief, actieplan tegen de armoede 2015-2018. Met ingang van 2017 zijn er structureel extra middelen voor kinderen beschikbaar gekomen, waardoor de focus nog sterker op de opgroeiende kinderen en jongeren is komen te liggen. Op allerlei manieren stimuleren wij bewustwording en informatieverstrekking.
Onder inkomensregelingen verstaan we: bijzondere bijstand (inclusief duurzame gebruiksgoederen), vergoeding ouderbijdrage schoolfonds en individuele inkomenstoeslag.
Met de volgende indicatoren wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie-indicatoren | Beoogd |
Aantal toegekende aanvragen bijzondere bijstand | Stabiel |
Waarvan in het kader van de witgoedregeling | Stabiel |
Aantal verstrekte individuele inkomenstoeslagen (voorheen langdurigheidstoeslagen) | Stijging |
Aantal gehonoreerde vergoedingen ouderbijdrage schoolfonds (schooljaar) | Stabiel |
Aantal huishoudens dat gebruik maakt van één of meer inkomensregelingen* | Stabiel |
Aantal deelnemers collectieve zorgverzekering | Stabiel |
Aantal ondersteuningscontacten dat tot stand komt binnen de projecten/overige activiteiten van het armoedebeleid** | Stijging |
*Onder inkomensregelingen verstaan we: bijzondere bijstand (inclusief duurzame gebruiksgoederen), vergoeding ouderbijdrage schoolfonds en individuele inkomenstoeslag.
**Het aantal ondersteuningscontacten als indicator heeft betrekking op de verstrekkingen en contacten met betrekking tot het Kindpakket, serviceteam, minimaloket, inspiratiegroepen, ondersteuning aan zelfstandigen, Toentje en de Stadjerspas. Het is een indicatief, als alle voorzieningen worden meegerekend is dit aantal nog veel hoger. Bij de ontwikkeling van het nieuwe armoedebeleid zullen nieuwe indicatoren geformuleerd worden.
Hoe staan we ervoor?
Armoedeprojecten
- Het aantal verstrekkingen blijft groeien, dankzij de enorme groei in aantal leden van de Stadjerspas, mede dankzij de impuls van de zogenoemde Klijnsma-middelen en de ruimere bekendheid onder minima, door onder andere het Serviceteam en het boekje Mooi Meegenomen;
- De Terugblik op de resultaten van het armoedebeleid vanaf 2015 (juli 2018) laat zien dat de doelen voor een belangrijk deel gehaald zijn en de minima zelf zeer tevreden zijn over de voorzieningen en wat die voor hen betekend hebben;
- De pilot Maatwerkbudget is een succes, zo blijkt uit de evaluatie (najaar 2018). Het geeft de WIJ goede aangrijpingspunten voor een goed contact, door een financieel probleem snel en regelarm op te lossen;
- In Beijum en Selwerd wordt een integrale, gebiedsgerichte armoedeaanpak ontwikkeld en uitgevoerd.
Wat willen we bereiken in 2019?
In 2019 continueren we het huidige beleid. Vernieuwende ontwikkelingen zoals het Maatwerkbudget en de integrale gebiedsgerichte uitvoeringsaanpak zetten we in 2019 door. Dat geldt ook voor het gebruik van slimme digitale middelen. In 2019 ontwikkelen we het nieuwe armoedebeleid. Met ons nieuwe armoedebeleid dragen we samen met andere partners bij aan een integrale aanpak van de problematiek. De focus zal liggen op de wijkvernieuwingswijken en het versterken van partnerschappen. Naast armoedeverlichting gaan we ook aan de slag met armoedebestrijding.
De effectiviteit van voorzieningen wordt een belangrijk uitgangspunt, alsook de meetbaarheid van de aanpak. We benutten de resultaten en nieuwe inzichten van kennisinstellingen. Dat geldt met name ook voor aspecten als gedragsverandering, stress en relatie met andere beleidsterreinen.
Met inkomenscijfers van het CBS willen we het niet-bereik (vooral onder werkenden en armoede onder ouderen) verder kunnen terugdringen.
Wat gaan we hiervoor doen?
- Inzetten van het maatwerkbudget in wijken. Zie ook de paragraaf integraal gebiedsgericht werken ;
- We gaan de signaleringsfunctie van professionals en vrijwilligers verder versterken;
- We bezien de mogelijkheden van een nieuwe tool om pro-actief voorzieningen aan te bieden aan rechthebbenden;
- Bekendheid met ondersteuningsmogelijkheden en -regelingen vergroten en de toegang verbeteren;
- Mensen ondersteunen en stimuleren zichzelf en anderen te helpen;
- Faciliteren van initiatieven uit de samenleving;
- Trainen van WIJ-teams en andere professionals in de wijken om armoede-signalen te herkennen. Zie ook de paragraaf integraal gebiedsgericht werken ;
- Voortzetten van succesvolle projecten en activiteiten zowel stedelijk als in specifieke wijken. Zie ook de paragraaf integraal gebiedsgericht werken ;
- Inzetten van de methodiek Mobility Mentoring.