Programma 2 Economie en werkgelegenheid

2.1.4 (Inter)nationaal Promoten van onze kennissectoren

Met onze kennisinstellingen en de aanwezige kennisintensieve en innovatieve bedrijven bouwen we Groningen verder als economische regio van betekenis in het Europa van nu en straks. Dat vraagt om meer internationaal georiënteerde activiteit en een scherpe profilering.

Met de volgende indicatoren wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Beoogd
2019

Aantal samenwerkingsprojecten op gebied van Kennis/innovatie

>5

Aantal profileringsprojecten Groningen kennisstad

>5

Hoe staan we ervoor?

Groningen is een internationale kennisstad van betekenis en heeft een geschikt klimaat om (internationale) innovatieve bedrijven hier een vestiging te laten openen. Onze kennissectoren hebben we nationaal en in Duitsland en Europa zichtbaar gemaakt via beurzen, congressen en diverse lobbytrajecten. Noord-Nederland profiteert van Groningen als magneet voor het aantrekken van kennis en innovatieve ontwikkelingen. Dit nemen we mee in onze profilering nationaal en internationaal in Brussel, Duitsland en China. Dit doen we door Groningen op conferenties te profileren bijvoorbeeld in Brussel, maar ook via social media en tijdens inkomende en uitgaande internationale bezoeken. Sterke profileringsmiddelen zijn bijvoorbeeld de 'Top Dutch' campagne, 'Groningen Digital City' en de city marketing gericht op Groningen als 'Healthy Ageing Capital of the world'. Hierin laten we zien wat Noord-Nederland in huis heeft; namelijk een creatief en gemotiveerd ondernemersklimaat, veel getalenteerde mensen en korte verbindingen tussen verschillende netwerken.

Een gemeente breed team voor internationale zaken zorgt er voor dat projecten, profilering en relatiebeheer efficiënter en doelmatiger verloopt. We werken met een gezamenlijke internationale kalender waarin alle internationale activiteiten worden gebundeld.

Welkomstbeleid
Groningen wordt steeds internationaler en bedrijven zijn ook steeds meer afhankelijk van internationale kenniswerkers. Daarom werken we samen met de Rijksuniversiteit Groningen, UMCG en Hanzehogeschool voor het verbeteren van het vestigingsklimaat voor internationals onder de noemer van het welkomstbeleid 2.0. Het International Welcome Center North (IWCN) neemt een belangrijke plaats in het schakelen en makelen tussen bedrijfsleven en overheden waarbij het gaat onder andere om huisvesting, arbeidsmarkt, tweetaligheid (fysiek en digitaal), marketing en integratie in het sociaal-culturele leven. Het IWCN zorgt ervoor dat kenniswerkers en internationale bezoekers antwoorden krijgen op hun vragen en kunnen starten met werken en leven in Noord-Nederland. We zien dat dit het vestigingsklimaat van de internationale kennisstad Groningen ten goede komt.

Wat willen we bereiken in 2019?

We willen Groningen meer strategisch, en samen met onze partners, profileren. Marketing Groningen heeft hiervoor een propositie ontwikkeld om het economisch profiel van Groningen samen met onze partners uit te dragen. In 2019 gaan we hiermee verder. Ten aanzien van internationalisering vanuit economisch perspectief willen we onze krachten bundelen met onze partners en meer vraaggericht werken. We willen meer dan vijf samenwerking/profileringsprojecten op het gebied van kennis en innovatie met onze partners uit het bedrijfsleven en kennisinstellingen opzetten. In 2019 gaan we door met het realiseren van projecten uit het welkomstbeleid 2.0 en ondersteunen van het IWCN.

Wat gaan we hiervoor doen?

  • (Internationale) samenwerkingsprojecten op het gebied van kennis en innovatie ontwikkelen;
  • Profileringsprojecten samen met onze partners verder ontwikkelen en uitdragen;
  • Bekendheid vergroten van de Groningse digitale economie en de startup scene;
  • Onze ambities op het gebied van Energie, de Healthy Ageing Agenda en de (internationale) samenwerkingsprojecten ontwikkelen;
  • Doorontwikkelen aanpak internationalisering door onder andere beter en efficiënter met partners zoals kennisinstellingen en bedrijven uit de gemeente af te stemmen.
  • Ondersteunen International Welcome Center North (IWCN);
  • Realiseren projecten uit het Welkomstbeleid 2.0.
ga terug