Programma 12 College, raad en gebiedsgericht Werken

12.1.1 Gemeenteraad en griffie

De griffie ondersteunt de gemeenteraad zo goed mogelijk bij diens werk, niet alleen in logistieke zin, maar ook procesinhoudelijk. Dat betreft de vergaderingen en alles wat daarbij hoort. Verder denkt de griffie mee over de wijze waarop de raad kan meebewegen met diverse maatschappelijke ontwikkelingen.  

Hoe staan we ervoor?

In 2019 zal er sprake zijn van een nieuwe gemeenteraad met 45 zetels en zal de heringedeelde gemeente zijn eigen koers gaan varen. In het voorbereidingsjaar 2018 is besloten dat veel besluiten aan de nieuwe raad worden overgelaten, bijvoorbeeld als het gaat om de werkwijze van de raad. Hiervoor is een extern deskundige aangetrokken die zich in 2018 bezighoudt met voorbereidingen op de herindeling. In 2019 is het aan de nieuwe raad om te bepalen of de werkwijze van de oude gemeente Groningen vooralsnog wordt doorgezet, of dat er voor een andere werkwijze wordt gekozen. Ook zal de nieuwe raad moeten bepalen of de raad wil blijven werken met een agendacommissie, begeleidingscommissies en instrumenten als expert meetings en hoorzittingen. Dat geldt ook voor de wijze waarop de rekenkamer zal moeten functioneren en wat de rol en werkwijze van het audit committee en de accountant moeten zijn.  De inzet van de griffie zal uiteraard afgestemd moeten worden op de werkwijze die de raad graag wil. Daar komt bij dat het stadhuis vanaf begin 2019 gerenoveerd gaat worden waardoor er voor twee jaar alternatieve huisvesting gevonden zal moeten worden. Ook daar wordt in 2018 al aan gewerkt en zal dit in 2019 worden voortgezet. De griffie blijft zich inzetten voor het in stelling brengen van de raad voor het zo goed mogelijk (voorbereid) voeren van het politieke debat op hoofdlijnen. Grip op de eigen agenda is daarvoor van groot belang. In ieder geval wil de griffie de basis op orde blijven houden. Dat betekent ook dat de raad kan beschikken over een handig en goed te gebruiken digitaal raadsinformatiesysteem.

Wat willen we bereiken in 2019?

  • De raad wordt op belangrijke besluitmomenten in stelling gebracht met adequate informatie, geschikt voor het voeren van een politiek debat op hoofdlijnen;
  • De lange-termijnagenda biedt een goed overzicht van de te bespreken agendapunten voor de komende tijd. Daarbij is ook ruimte voor actieve input vanuit de raad;
  • De raad maakt duidelijke, afgewogen keuzes ten aanzien van de eigen werkwijze en het inzetten van eigen instrumenten zoals hierboven genoemd;
  • De inwoners van de gemeente Groningen weten de raad goed te vinden zodat de betekenis van de raad aan bekendheid wint in de gemeente;
  • Na de zomer 2019 is er adequate alternatieve huisvesting voor de raad beschikbaar.

Wat gaan we hiervoor doen?

  • Blijven toezien op inhoudelijk juiste aanlevering van stukken met voor de raad relevante informatie;
  • Voor de nieuwe raadsleden wordt een gedegen introductie georganiseerd met inleidingen en achtergrondinformatie op alle belangrijke politieke dossiers;
  • Aandacht blijven vragen voor de lange-termijnagenda;
  • Voor nieuwe raadsleden een degelijk introductieprogramma organiseren samen met de gemeentelijke organisatie;
  • Voorbereiden en uitvoeren van een Europese aanbesteding voor het raadinformatiesysteem. Het streven is om per 1 januari 2020 het nieuwe contract in te laten gaan;  
  • De basis op orde: goede voorbereiding van alle vergaderingen van raad en commissies, tijdige toezending van stukken;
  • Alternatieve vergaderlocaties voor raad en commissies gereed na de zomer 2019.
ga terug