De ombudsman behandelt ter uitvoering van de opdracht van de raad, als externe instantie klachten van burgers over gedragingen van de gemeente, de stichting WIJ en het Noordelijk Belastingkantoor (NBK), voor zover het de inwoners van de gemeente Groningen betreft. De grondslag daarvoor ligt in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht. De gedragingen van de verschillende organisaties worden getoetst aan de normen van behoorlijkheid. De ombudsman is onafhankelijk en onpartijdig en heeft oog en oor voor de burgers die er met de betreffende organisatie niet uitkomen.
De Jongerenombudsman heeft een taak in het gehele jeugddomein van de gemeente Groningen, waarbij de jeugd is gedefinieerd van 0 – 23 jaar.
Met de volgende indicatoren wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie-indicatoren | Beoogd |
Aantal zaken in behandeling bij de gemeentelijke ombudsman | - |
Aantal zaken door de gemeentelijke ombudsman afgehandeld | - |
Hoe staan we ervoor?
Vanaf 2019 zal de ombudsman, na daartoe noodzakelijke besluitvorming door de gemeenteraad, werkzaam zijn voor de nieuwe gemeente Groningen. Vanwege de herindeling tot de nieuwe gemeente Het Hogeland werkt de ombudsman vanaf 1 januari niet meer voor de gemeente De Marne.
De ombudsman blijft wel de onafhankelijke klachtvoorziening voor de stichting WIJ en voor het Noordelijk Belastingkantoor voor zover het de inwoners van de (nieuwe) gemeente Groningen betreft. Tenslotte zijn de gemeenschappelijke regelingen voor de ARCG, PG&Z en de regeling voor opvang en beschermd wonen bij de ombudsman Groningen ondergebracht.
Vanwege de herindeling en daarmee de uitbreiding van de gemeente en de reeds eerder benodigde en tijdelijk ingezette extra onderzoekscapaciteit heeft de raad van Groningen op 18 juli 2018 ingestemd met de kosten ( 60.800 euro) voor uitbreiding van de capaciteit. Dit door een voorbeslag op de begroting 2019.
Wat willen we bereiken in 2019?
De Jongerenombudsman heeft de volgende opdracht:
1. Een herkenbaar aanspreekpunt te worden voor jongeren en hun ouders en professionals en organisaties in het jeugddomein.
2. Aan de hand van de opgedane kennis de gemeente een scherp en onafhankelijk beeld te presenteren van de stand van zaken in onze gemeente met betrekking tot de rechten van kinderen, zodat zij talentvol en veilig kunnen opgroeien.
3. Met een voorstel te komen om de 2e-lijns klachtafhandeling in het jeugddomein te verhelderen.
Wat gaan we hiervoor doen?
- Interveniëren en onderzoeken naar aanleiding van uitingen van onvrede en het informeren van de betrokken organisatie en de burger hierover;
- Verwijzen van burgers naar een juiste instantie als de ombudsman niet bevoegd is;
- Rapporteren aan gemeenteraad, betrokken organisatie en burgers;
- Werken aan bekendheid jongerenombudsman;
- Eerste jaar jongerenombudsman Groningen evalueren conform de van de Raad.