In 2019 willen we de kwaliteit van de dienstverlening voor alle inwoners van de nieuwe gemeente Groningen borgen. Dit betekent dat we in 2019 voor alle deelprogramma’s verdergaan met beleidsharmonisatie binnen de nieuwe gemeente Groningen. Bij Burgerzaken ronden we de invoering van iBurgerzaken af, met als doel onze dienstverlening aan de burgers verder te digitaliseren. Bij het Klant Contact Centrum (KCC) werken we aan de zaakgerichte dienstverlening en de invoering van Open Vraag Spraak Herkenning (OVSH). We doen mee aan een aantal landelijke pilots in het kader van de Digitale Agenda 2020 (landelijk programma vanuit de Vereniging Nederlandse Gemeenten rondom standaardisering en collectivisering). We zijn daarnaast bezig met een nieuwe visie op dienstverlening Virtueel Groningen 2022, met als doel om de kwaliteit van onze (digitale) dienstverlening van nu tot 2022 te waarborgen. Verder meten en vergelijken we onze prestaties op dienstverlening door jaarlijkse deelname aan de ‘Vensters op Dienstverlening’ van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), met deze benchmark kunnen we onze dienstverlening vergelijken met andere gemeenten. Tot slot ligt de uitvoering van de gemeentelijke belastingen sinds vorig jaar bij het Noordelijk Belastingkantoor. In 2019 gaan we vanuit onze regiefunctie verder met het ondersteunen van het Noordelijk Belastingkantoor in de doorontwikkeling van de dienstverlening.
Coalitieakkoord 2019-2022 gezond, groen en gelukkig Groningen
Digitale Dienstverlening (programma Virtueel Groningen 2022)
We willen onze digitale dienstverlening intensiveren. We willen de mens centraal zetten en daarbij de toegang van onze producten en diensten aan laten sluiten op de behoefte van onze klanten. Digitaal waar kan, persoonlijk waar nodig. Door automatisering maken we meer tijd vrij voor de inwoners en ondernemers die onze begeleiding echt nodig hebben. Deze digitale transformatie realiseren we door te starten met het programma Virtueel Groningen 2022. Om hierop te sturen hebben we drie strategische indicatoren geformuleerd, zodat we deze ontwikkeling ook kunnen monitoren:
- Klantgerichte dienstverlening;
- Digitale dienstverlening ;.
- Efficiënte dienstverlening
Regie op eigen gegevens
Moderne, digitale dienstverlening brengt ook veel vraagstukken met zich mee over databeheer en privacy. We zorgen daarom dat bij de digitalisering en automatisering privacy vanaf het eerste moment wordt geborgd, zodat inwoners en ondernemers zelf de mogelijkheid hebben hun persoonlijke gegevens te beheren.
Digital City en Digitale Participatie
Als gemeente Groningen willen we meer opgave gericht gaan werken. Dit gaan we ook meer terug laten komen in samenwerkende dienstverlening tussen afdelingen en directies, zodat we de klant beter kunnen bedienen.
Smart City & Digitale Participatie
De digitale transformatie van onze dienstverlening creëert ook mogelijkheden voor Smart City en Digitale Participatie mogelijkheden. Binnen het programma Virtueel Groningen realiseren we ruimte voor deze ontwikkelingen.
Belastingen
We willen fors investeren in onder andere wijk- en dorpsvernieuwing, de energietransitie en de binnenstad en anderzijds de noodzakelijke zorg blijven bieden en inzetten op werk en participatie. Om deze investeringen mogelijk te maken, is een pakket samengesteld van bezuinigingen en lastenstijgingen. Een van de maatregelen is om de OZB-inkomsten uit woningen met 10% te verhogen.
Bedrijven in de oude gemeenten Haren en Ten Boer gaan door de noodzakelijke harmonisatie van de OZB-tarieven meer OZB betalen. We willen voor deze bedrijven een compensatieregeling treffen zodat zij geleidelijk toegroeien naar het hogere OZB-niveau.