Programma 7 Verkeer

7.1.5 Het verhaal Groningen Fietsstad

Ons doel is dat onze inwoners zich bewust zijn van Groningen Fietsstad. In onze gemeente fietsen we namelijk heel veel. We willen dat alle inwoners zich bewuster worden van dit hoge aandeel fietsgebruik. Door Groningen Fietsstad duidelijk en permanent te promoten willen we bereiken dat de fiets nog meer gebruikt wordt voor het woon-werkverkeer. Maar ook dat fietsers zich actiever en bewuster gaan gedragen, zodat zelflerend gedrag vanzelfsprekend wordt.

Daarnaast willen we ook een inspirerend voorbeeld zijn voor andere steden. Zodat zij van ons leren en om Groningen te promoten. Een leefbare gemeente met goede fietsvoorzieningen trekt namelijk innovatieve kennisbedrijven. Daarmee is fietsen dus ook economie.  

Met de volgende indicatoren wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Beoogd
2019

Aantal campagnes fietsgedrag

6

Hoe staan we ervoor?

De afgelopen tijd is ons 050 Fietsstad-logo steeds vaker zichtbaar geworden. Op straat (fietsvakken en alle fietsverkeerslichten), maar ook in campagnes zoals die van de Zernike Route. Uit de enquête onder de leden van het stadspanel blijkt dat ongeveer twee derde van de inwoners van onze gemeente het 'merk' Groningen fietsstad inmiddels kent.

Ook hebben we inmiddels diverse gedragscampagnes lopen die jaarlijks terugkomen: Zernike Route, fietsverlichting, fietsstewards en voorrangsregels bij alle richtingen tegelijk groen.

Wat willen we bereiken in 2019?

We bouwen verder aan het 'merk' Groningen Fietsstad. Daarnaast willen we in 2019 - ervan uitgaande dat onze pilot op de doorfietsroute Groningen-Ten Boer succesvol wordt - samen met de provincies Groningen en Drenthe, de Regio Groningen-Assen en Groningen Bereikbaar de herkenbaarheid van ons regionale netwerk van doorfietsroutes verbeteren. Nationaal en internationaal bouwen we de naam van Groningen als Fietsstad verder uit door actief deel te nemen aan fietscongressen, waar we ons verhaal aan veel professionals kunnen uitdragen.

Wat gaan we hiervoor doen?

ga terug