Met het groeien van de gemeente Groningen is ook het verkeer de afgelopen jaren sterk veranderd. Groningen is populair bij bezoekers, toeristen en ondernemers. En de trek vanuit de regio is de laatste jaren behoorlijk gegroeid. Meer fietsers, e-bikes, (langere) bussen en auto's. Ook maken meer mensen gebruik van het openbaar vervoer. Deze ontwikkelingen vragen om duidelijke keuzes als het gaat om verkeersveiligheid. Ons doel is de verkeersveiligheid te verbeteren in de gemeente. We weten dat bij vrijwel alle verkeersongevallen het verkeersgedrag een rol speelt. We concentreren onze aanpak op het oplossen van verkeersonveilige situaties. Dit doen we door in te zetten op fysieke maatregelen, educatie, gedragsbeïnvloeding en handhaving.
Met de volgende indicatoren wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie Indicatoren | Beoogd 2019 |
Aantal verkeerseducatieprojecten op basisscholen | 95 |
Aantal verkeerseducatieprojecten op het voortgezet onderwijs | 25 |
Aantal verkeerseducatieprojecten buiten onderwijs om | 35 |
Aantal aangepakte verkeersonveilige situaties | 5 |
Hoe staan we ervoor?
De basis voor de huidige aanpak verkeersveiligheid is gelegd in het Meerjarenprogramma Verkeer en Vervoer 2018-2021 vastgesteld. Het verbeteren van de verkeersveiligheid doen we aan de hand van 3 sporen:
- De verbetering van objectief aantoonbaar onveilige locaties;
- Samen met bewoners en wijken werken aan veiligheid;
- Voorkomen van nieuwe onveilige situaties met proactief, risico-gestuurd beleid;
In 2018 is gestart met de aanpak van die locaties waar uit ongevallencijfers en snelheidsmetingen blijkt dat er aantoonbaar sprake is van een verkeersonveilige of risicovolle situatie (spoor 1). Verder is onderzoek gestart naar de mogelijkheden voor aanpak van locaties waar uit de beschikbare gegevens niet naar voren komt dat er ongelukken plaatsvinden, maar waarvan bewoners wel aangeven dat ze zich daar onveilig of onprettig voelen in het verkeer (Spoor 2). Dit sluit sterk aan bij het gebiedsgerichte werken.
De verkeersveiligheid rond scholen is een doorlopend aandachtspunt, met een hoge prioriteit in de aanpak. Samen met ouders, docenten en Veilig Verkeer Nederland (VVN) werken we aan het stimuleren van veilig verkeersgedrag rondom basisscholen en speciaal onderwijs. Eventuele fysieke maatregelen zijn hieraan ondersteunend. Dat vraagt zowel inzet op de veilige schoolomgeving als de verkeerseducatie. Samen met de provincie en scholen werken we doorlopend aan verkeersgedrag en -educatie.
Wat willen we bereiken in 2019?
We willen de verkeersveiligheid verder verbeteren door de 3-sporen aanpak verder uit te voeren. Hierbij geven we prioriteit aan de uitvoering van maatregelen op de locaties waar uit gegevens blijkt dat er sprake is van een verkeersonveilige of risicovolle situatie (spoor 1). Daarnaast gaan we verder met het maken en uitvoeren van plannen voor locaties waarvan bewoners aangeven dat ze zich daar onveilig of onprettig voelen in het verkeer (Spoor 2). Hierbij richten we ons vooral op kleinschalige fysieke maatregelen, gedragsbeïnvloeding/campagnes en aanvullend onderzoek zoals bijvoorbeeld snelheidsmetingen. In 2019 starten we ook het derde spoor waarin we proactief en toekomstgericht aan de slag gaan met het verbeteren van de verkeersveiligheid door de functies van wegen in het stedelijk wegennet opnieuw te beoordelen en te categoriseren, als basis voor nieuwe maatregelen en projecten.
Samen met ouders, docenten en VVN zetten blijven we ons inzetten voor veilig verkeersgedrag rondom scholen. Hierbij blijft de nadruk liggen op het positief beïnvloeden van verkeersgedrag en zijn fysieke maatregelen ondersteunend.
We werken met de provincie verder aan de uitvoering van gedragscampagnes. Hierbij ligt de nadruk op schoolgaande kinderen, maar er is ook aandacht voor de oudere verkeersdeelnemer. De diverse campagnes zijn terug te vinden bij de Verkeerswijzer Groningen.
Wat gaan we hiervoor doen?
- Verbeteren van de verkeersveiligheid vanuit de 3-sporenaanpak. Zie ook de paragraaf Integraal Gebiedsgericht werken;
- Inzetten op veilige schoolomgevingen door positief beïnvloeden van verkeersgedrag
- Veilig verkeersgedrag stimuleren door het inzetten van gedragscampagnes gericht op diverse doelgroepen. Zie ook de paragraaf Integraal Gebiedsgericht werken .