Programma 7 Verkeer

Relevante ontwikkelingen

De uitvoering van de grote projecten Verbeteren Spoorzone, stationsomgeving Haren en aanpak van de Zuidelijke ringweg zijn van start. Onder coördinatie van Groningen Bereikbaar is de afgelopen jaren hard gewerkt om de belangrijke reis- en routealternatieven op tijd gereed te hebben. Voor de zomer van 2018 bleek dat er vertraging optreedt in het project Aanpak Ring Zuid van mogelijk drie jaar. De consequenties daarvan worden in een herziene planning verwerkt.  We realiseren ons dat dit een forse tegenvaller is voor de omwonenden, weggebruikers en het bedrijfsleven. Tijdens de uitvoering van deze grote projecten blijft Groningen Bereikbaar alles in het werk stellen om de gemeente bereikbaar te houden met maatregelen die mobiliteit beter spreiden over de dag, verminderen en soms zelfs voorkomen.

Nu de economisch minder goede periode achter ons ligt, zien we soms weer forse druk op delen van ons vervoersysteem ontstaan. In de gemeente blijft het aandeel van de fiets in de totale mobiliteit onverminderd hoog, het openbaar vervoer is op sommige tijden en lijnen erg zwaar belast en ook de doorstroming van de auto kent knelpunten. De opgaven vanuit The Next City gaan die druk naar verwachting nog verder vergroten.

Verduurzaming is al jarenlang een belangrijk thema in ons mobiliteitsbeleid. Hét uitgangspunt in ons mobiliteitsbeleid is ”Te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer als het kan, met de auto als het moet”. Medewerkers van buiten de stad worden uitgedaagd om de auto te laten staan, met het openbaar vervoer te reizen en op de kortere afstanden naar hun werk in de stad de fiets te pakken. We blijven inzetten op deze alternatieven voor de auto, omdat we de leefkwaliteit in onze gemeente voorop hebben staan.

Naast de inzet op keuze voor duurzame vervoermiddelen, zetten we ook in op de vergroening van de vervoermiddelen zelf. De overgang van fossiele brandstoffen naar elektrisch rijden (ook waterstof is elektrisch rijden) één van de belangrijkste veranderingen. Met diverse maatregelen ter stimulering, maar ook in ons eigen wagenpark, dragen wij bij aan deze transitie. We streven er naar dat er in 2035 in onze gemeente geen lokale uitstoot van schadelijke stoffen (NOx, fijnstof) meer plaats vindt en dat ons verkeerssysteem dan vrij van CO2 is.

De (verkeers)druk op de binnenstad is hoog, met onder andere veel wandelend publiek, rijdende en geparkeerde fietsen en bevoorradingsverkeer tot gevolg. Het primaat leggen we bij de voetganger en de kwaliteit van de leefomgeving. We blijven daarom op zoek naar meer en betere stallingsruimte voor fietsen in de binnenstad (tijdelijk en definitief) en werken samen met alle betrokkenen aan een efficiënte verduurzaming van de bevoorrading van winkels, horeca, et cetera.

Het onderwerp verkeersveiligheid blijft stevig aandacht vragen in de wijken en gebiedsgerichte aanpak. De in 2018 gestarte aanpak voorziet duidelijk in een behoefte en zetten we door.

Onder de noemer “Slim en Groen” vindt snelle (technologische) ontwikkeling plaats in mobiliteit. De energietransitie in mobiliteit, innovatieve ICT-toepassingen in vervoer van mensen en goederen, de implementatie van Smart Mobility oplossingen en de groei van de deeleconomie gaan de wereld van verkeer en vervoer al in de nabije toekomst veranderen. Deze ontwikkelingen geven extra kansen, terwijl een basisverkeersinfrastructuur met voldoende capaciteit toch gewoon nodig blijft. De uitdaging is om aansluiting te vinden bij het hoge tempo van ontwikkeling en tegelijkertijd robuuste beleidskeuzes voor de toekomst te blijven maken.

Tot slot is van belang voor het daadwerkelijk realiseren van een blijvend goede bereikbaarheid van de stad nu en in de toekomst, dat de noodzakelijke financiële middelen beschikbaar komen, om de noodzakelijke investeringen ook te kunnen blijven doen.

Coalitieakkoord 2019-2022 gezond, groen en gelukkig Groningen

Ruimte voor mensen
We streven naar een autoluwe gemeente met minder autobewegingen en meer loop-, fiets- en ov-bewegingen, vooral in de stad binnen de ringweg. Wandelen en fietsen staan centraal en vormen het uitgangspunt voor de inrichting van de openbare ruimte. We onderzoeken een Verkeerscirculatieplan en kijken wat de wisselwerking tussen bereikbaarheid en leefbaarheid is. Daarbij houden we altijd oog voor de verkeersveiligheid.

Parkeren
We willen minder parkeerplaatsen voor auto's op straat en stimuleren de alternatieven zoals het gebruik van deelauto's en -fietsen. Met de invoering van een vergunningenstelsel in, met variabele tarieven, waarmee we kunnen sturen op het gebruik van de openbare ruimte en de invulling van nieuwe ontwikkelingen.

Verduurzaming
Samen met onze partners werken we aan het verbeteren en vergroenen van de stadslogistiek, op weg naar een emissievrije binnenstad in 2025. Met ons eigen wagenpark geven we het goede voorbeeld en we vragen de taxibranche om ook duurzaam te gaan rijden.

Bereikbaarheid
Voor economische ontwikkeling is een goede bereikbaarheid noodzakelijk. We willen daarom dat de uitvoering van de projecten Aanpak Ring Zuid en Spoorzone zo snel als mogelijk worden uitgevoerd. Deze zijn van groot belang voor de stedelijke en regionale ontwikkeling.

Samen met de provincie werken we aan aanpak/ombouw van de Westelijke Ringweg, met de bedoeling de leefbaarheid, verkeersveiligheid, fietsverbindingen en groen te verbeteren. Voor de autoverbinding Oosterhamrikzone onderzoeken we alternatieven, in samenhang met het Verkeerscirculatieplan, en mogelijkheden voor opvang van de negatieve effecten in de omgeving.

Openbaar Vervoer
Een goed OV-systeem voorziet niet alleen in bereikbaarheid, maar is ook een maatschappelijk bindmiddel. Met een nieuwe OV-visie werken we aan bereikbaarheid van stad en regio, maar ook van de wijken en dorpen, onder andere door een knooppuntenmodel te ontwikkelen, waarmee we ook de ketenmobiliteit verder kunnen bevorderen. Daarnaast kijken we naar een schaalsprong in het openbaar vervoer, op basis van het huidige model of hoogwaardige alternatieven.