Groningen is een aantrekkelijke gemeente om in te wonen, te werken en te verblijven. Evenementen zijn medebepalend voor onze aantrekkelijkheid. Evenementen bezorgen bezoekers plezier, stimuleren levendigheid en zorgen voor werkgelegenheid binnen onze gemeente.
We streven naar een bruisende én leefbare gemeente, waarbij we in ons beleid een belangenafweging maken om het draagvlak voor evenementen hoog te houden. We zoeken daarom voortdurend naar de juiste balans tussen plezier en ervaren overlast. Samen met partners organiseren we regie op het aanbod van grote evenementen. Daarnaast hebben we gericht locatiebeleid in de vorm van locatieprofielen voor de belangrijkste evenementenlocaties in de gemeente.
Wij willen dat de stad Groningen haar sterke positie op het gebied van evenementen behoudt. Groningen heeft een eigen gezicht en is ook voor buitenstaanders een jonge, eigenzinnige binnenstad met veel aandacht voor cultuur. Met onze historische binnenstad en de aanwezigheid van grote kennisinstellingen hebben we veel te bieden voor organisatoren van evenementen. Wij willen dat evenementen stevig bijdragen aan een herkenbaar profiel van Groningen. Evenementenbeleid en citymarketing zijn dan ook aan elkaar verbonden. Het gevarieerde aanbod aan evenementen in onze dorpen willen we behouden. Ook zijn in de nieuwe gemeente Groningen verhalen te vertellen. Deze verhalen worden gedeeld op evenementen. Wij bieden ruimte aan uiteenlopende evenementen omdat zij zorgen voor aantrekkingskracht buiten en sociale cohesie binnen de gemeentegrenzen.
Met de volgende indicatoren wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Onderstaande indicatoren zijn een inschatting, omdat de jaarplanning grote evenementen nog niet is vastgesteld. Daarnaast is een schatting gemaakt van de toename van het aantal evenementen die gepaard gaat met de uitbreiding van de gemeente.
Prestatie indicatoren | Beoogd |
Aantal evenementen 200 - 1.000 bezoekers | 130 |
Aantal evenementen 1.000 - 2.000 bezoekers | 45 |
Aantal evenementen 2.000 - 25.000 bezoekers | 25 |
Aantal evenementen meer dan 25.000 bezoekers | 6 |
Aantal meldingen geluidsoverlast evenementen (totaal) | 235 |
Aantal meldingen geluidsoverlast evenementen - overige evenementenlocaties | 40 |
Aantal meldingen geluidsoverlast evenementen - Binnenstad | 40 |
Aantal meldingen geluidsoverlast evenementen - Stadspark | 80 |
Aantal meldingen geluidsoverlast evenementen - Kardinge | 20 |
Aantal meldingen geluidsoverlast evenementen - Rode Haan | 10 |
Aantal meldingen geluidsoverlast evenementen - Suikerfabriekterrein | 45 |
Hoe staan we ervoor?
Ons strategisch evenementenbeleid heeft resultaat: wij hebben meer regie in het proces, gaan vroegtijdig in gesprek met organisatoren, hebben aandacht voor kwaliteit en programmering en onze toplocaties worden goed gebruikt. We hebben verder geïnvesteerd in ons vergunningsverleningsproces en zien de kwaliteit van evenementaanvragen toenemen. We krijgen regelmatig positieve reacties uit het veld en van bewoners over de wijze waarop wij vormgeven aan het strategisch evenementenbeleid.
In 2018 hebben we de geluidsnormen uit het strategisch evenementenbeleid geëvalueerd. In 2019 zullen wij het strategisch evenementenbeleid en de daarbij behorende locatieprofielen evalueren.
In het kader van de Next City en de groei van de gemeente Groningen vragen we een adviesgroep om mee te denken over de wijze waarop evenementen sterker kunnen bijdragen aan een herkenbaar profiel van Groningen. Dit profiel kan ook gebruikt worden als handvat bij de beoordeling van aanvragen voor de subsidiëring van evenementen, die nu enigszins versnipperd plaatsvindt. Ook zetten we in op de verdere professionaliseringsslag bij de volksfeesten zoals Koningsdag en Groningens Ontzet.
Wat willen we bereiken in 2019?
Wij werken aan de doorontwikkeling van ons strategisch evenementenbeleid en blijven sturen op een kwalitatief en gevarieerd evenementenprogramma. In 2019 zullen we het strategisch evenementenbeleid en de daarbij behorende locatieprofielen evalueren. Ten aanzien van de volksfeesten streven we naar een inspirerend en gevarieerd programma vanuit een meer professionele structuur.
Groningen, Haren en Ten Boer kennen eigen regelgeving, vergunning(uitgifte), leges én beleid. Vormgeven aan de harmonisatie van dat beleid is een belangrijke opgave voor 2019.
Wat gaan we hiervoor doen?
- Wij onderzoeken hoe we met een gevarieerd en aantrekkelijk evenementenaanbod aan kunnen sluiten bij optimaliseren van een herkenbaar profiel van onze gemeente;
- Wij evalueren het Strategisch Evenementenbeleid, dat in 2014 is vastgesteld, en de daarbij behorende locatieprofielen;
- Wij geven vorm aan de harmonisatie van evenementenbeleid en regelgeving.