Paragraaf 4 Onderhoud kapitaalgoederen

Beheer gemeentelijke gebouwen

Gebouw  

Boekwaarde 

Meerjarenplan aanwezig 2019

Voorziening

Onderhoudsbudget

1-1-2019

 1-1-2019

begroting 2019

KERNVASTGOED

Oude Stadhuis

3

ja

347

22

Goudkantoor

0

ja

4

Prefectenhof

10.731

ja

1.718

46

Trompsingel

3.452

ja

24

Peizerweg

1.310

ja

756

58

Gebouw Hanzeplein 120

5.524

ja

889

9

Duinkerkenstraat 45

1.121

ja

1.862

55

Duinkerkenstraat 47

1.842

ja

42

Huisvesting Zuiderdiep

9.739

ja

2.498

46

Harm Buiterplein

45.996

ja

1.110

70

Gemeentehuis Haren

10.885

ja

nnb**

Gemeentehuis Ten Boer

784

ja

125

Gemeentewerf Ten Boer

43

ja

122

(Sub)totaal

91.429

9.427

376

BRANDWEERGEBOUWEN

Gebouw Sontweg 10

3.470

ja

1.243

50

Westerse Drift 5a - 13

217

ja

nnb**

(Sub)totaal

3.687

1.243

50

MAATSCHAPPELIJK VASTGOED

Oosterpoort/Stadschouwburg

3.920

ja

168

0

Vensterscholen

10.257

ja

1.046

67

Gebouw Muziekschool

18

ja

248

13

Voormalige schoolgebouwen

275

ja

0

80

Welzijnsaccommodaties Groningen

4.127

ja

196

420***

Welzijnsaccommodaties Haren

521

ja

nnb**

Welzijnsaccommodaties Ten Boer

495

ja

nnb*

Schoolgebouwen (economisch eigendom) Groningen

130.382

nee

78

Schoolgebouwen Haren

32.360

ja*

nnb**

Schoolgebouwen Ten Boer

3.662

ja*

nnb*

84

Groninger Museum

0

ja

1.962

849

Gebouwen natuur- en duurzaamheid (NDE)

550

nee

0

69

Sportaccommodaties/zwembaden Groningen

33.391

ja

1.574

3.700

Sportaccommodaties/zwembaden Ten Boer

289

ja

417

Sportaccommodaties/zwembaden Haren

2.638

ja

nnb**

(Sub)totaal

222.884

5.611

5.360

OVERIG

Overige activa

3.710

122

Activa in aanbouw

15.493

Huisvesting begraafplaatsen Groningen

1.423

ja

9

Huisvesting begraafplaatsen Haren

111

ja

nnb**

Van der Hoopstraat 3

1.018

ja

28

Wijkposten (inclusief havenkantoor)

1.183

ja

29

Wijkpost Vinkhuizen Electronstraat

893

ja

12

Monumenten Haren

69

ja

nnb** 

Afvalbrengstation

492

nee

0

25

Parkeergarages Groningen

0

ja

1.184

1.377

Parkeergarage Haren

1.348

ja

nnb**

(Sub)totaal

25.740

1.184

1.602

Totaal

343.739

17.465

7.388

nnb*) = De voormalige gemeente Ten Boer maakte gebruik van meerdere voorzieningen in het kader van grootonderhoud. De omvang van deze voorzieningen (exclusief de gemeentewerf en het gemeentehuis) bedraagt per 1 januari 2019 795 duizend euro. In de loop van 2019 vindt harmonisatie met de nieuwe gemeente Groningen plaats. Dat betekent dat de voorziening per directie en deelprogramma wordt uitgesplitst.

nnb**) = In de voormalige gemeente Haren werd gebruik gemaakt van 1 totaalvoorziening grootonderhoud gebouwen. Jaarlijks werd hieraan 500 duizend euro toegevoegd. De daadwerkelijke onderhoudskosten van de diverse gemeentelijke gebouwen in enig jaar werden aan de voorziening onttrokken. Per 1 januari 2019 is de omvang van deze voorziening 2,324 miljoen euro. In de loop van 2019 zal harmonisatie met de nieuwe gemeente Groningen plaatsvinden. Dat impliceert dat de voorziening per directie en deelprogramma wordt uitgesplitst.

***) = Wegens het herinvoeren van een onderhoudsvoorziening voor welzijnsaccommodaties zal een deel van dit onderhoudsbudget worden aangewend om te doteren aan de onderhoudsvoorziening. Dit zal in 2019 door middel van een begrotingswijziging worden aangepast.

Uitgangspunt bij het onderhoud van de gemeentelijke gebouwen is het onderhoudsniveau 3 conform NEN 2767 (uitgezonderd een aantal panden in de oude gemeenten Ten Boer en Haren). Dit niveau is landelijk gangbaar en houdt het onderhoud op een redelijk niveau.De voorzieningen onderhoud zijn gebaseerd op actuele meerjarenonderhoudsplannen en zijn toereikend van omvang.

Kernvastgoed
Het grootste deel van de gebouwen in de portefeuille kernvastgoed is redelijk tot goed onderhouden. Voor deze gebouwen is een passende voorziening opgenomen op basis van het principe van instandhouding,  Noodzakelijk onderhoud als gevolg van een hogere bezetting (bijvoorbeeld aan de klimaatinstallatie) in een gebouw is niet voorzien. Voor één gebouw in deze categorie (aan het Harm Buiterplein) is met de bouwer ervan ook een onderhoudscontract voor meerdere jaren afgesloten. Die verricht het onderhoud.

Het Stadhuis aan de Grote Markt 1 wordt grondig gerevitaliseerd. Daarbij worden ook onderhoudsmiddelen voor 2017, 2018 en 2019 ingezet. Voor het toekomstig onderhoud is van belang welke maatregelen genomen worden. Na revitalisering zal het MJOP geactualiseerd worden voor het vernieuwde Stadhuis, dan zal blijken hoe de onderhoudslasten zich ontwikkelen.

Voor de Peizerweg 128 worden plannen ontwikkeld om tot nieuwbouw te komen, in 2019 valt hierover een besluit. Indien voor nieuwbouw gekozen wordt, hoort daar een nieuw MJOP bij. Dan wordt duidelijk wat de kosten voor het onderhoud voor de komende jaren zullen worden. Indien voor renovatie wordt gekozen, zal het MJOP geactualiseerd moeten worden op de nieuwe situatie.

De gemeentewerf in Haren voldoet niet aan de onderhoudsnormen. Op deze locatie zijn de brandweer en de gemeentewerf gehuisvest. Gekozen is dat de brandweer deze locatie gaat verlaten. Voor de gemeentewerf is dat nog niet aan de orde. Naar verwachting zullen tijdelijke onderhoudsmaatregelen nodig zijn. Tegelijkertijd wordt gekeken of er voor de gemeentewerf ook andere opties zijn. Afhankelijk van de gekozen optie is een bijpassend onderhoudsplan nodig. Vooralsnog is de impact daarvan niet in te schatten.

Het gemeentehuis in Ten Boer is onvoldoende op niveau. Afhankelijk van de lange termijn strategie zal bezien worden in hoeverre extra inzet nodig is om dit pand op niveau te brengen. In 2019 zal de strategie voor dit pand worden onderzocht.

Schoolgebouwen
De verantwoordelijkheid voor het onderhoud en het up-to-date houden van de schoolgebouwen voor primair en voortgezet onderwijs ligt bij de schoolbesturen. De schoolbesturen krijgen daarvoor de middelen in de lumpsumfinanciering van het rijk. De gemeente heeft daarom geen verantwoordelijkheid (financieel en inhoudelijk) voor de technische en onderwijskundige staat van die gebouwen.

De multifunctionele accommodaties/Vensterscholen zijn wel eigendom van de gemeente en worden daarom door ons onderhouden. Ook schoolgebouwen, die niet meer voor onderwijs in gebruik zijn en om die reden door het schoolbestuur zijn teruggegeven aan de gemeente, zijn weer een gemeentelijke verantwoordelijkheid. Dit geldt ook voor voormalige schoolgebouwen die een andere functie krijgen of deze al hebben gekregen. Voor deze gebouwen zijn -daar waar relevant- meerjarige onderhoudsplannen opgesteld. Onze onderhoudsplanning is in eerste instantie gericht op instandhouding. Bij de eventuele wens voor aanpassingen aan (school)-gebouwen gaan we in overleg met de gebruikers over de mogelijkheden binnen de bestaande budgetten. Waar nodig houden we rekening met eventuele aanpassingen die nodig zijn voor aardbevingsbestendigheid.

Sociaal culturele (welzijns) accommodaties
Voor het grootonderhoud aan alle sociaal culturele accommodaties, die onder de werking van de
accommodatienota ‘Met de blik op de wijk’ vallen, is jaarlijks een bedrag voor onderhoud beschikbaar. Dat bedrag is voor het onderhoud aan gemeentelijke én niet gemeentelijke gebouwen. Besturen met een eigen accommodatie kunnen voor onderhoudswerk subsidie bij de gemeente aanvragen. Het onderhoudsniveau van de accommodaties is redelijk tot goed te noemen. Eén uitzondering daarop is het gebouw van speeltuinvereniging Oosterpark aan de Resedastraat 2a. Dit ‘boomstammengebouw’ wordt met tijdelijke maatregelen in stand gehouden. Er zijn ontwikkelingen in de wijk, waardoor het gebouw mogelijk afgestoten kan worden. Als het gebouw echter toch in stand blijft, dan zijn forse ingrepen nodig.

Culturele gebouwen
In deze categorie gebouwen vallen onder anderen het gebouw van Vrijdag aan de St. Jansstraat en het cultuurcentrum De Oosterpoort aan de Trompsingel. De onderhoudsstaat van het gebouw van Vrijdag is redelijk tot goed te noemen. Er loopt een onderzoek om Vrijdag integraal te huisvesten aan de St. Jansstraat. Het cultuurcentrum De Oosterpoort is 45 jaar oud. De kwaliteiten van het pand (alle zalen en foyers gelijkvloers) worden in toenemende mate overschaduwd door de gedateerdheid van het pand en de installaties. Dit zet de onderhoudsbudgetten onder druk. Het op lange termijn in stand houden van het pand (meer dan 10-15 jaar) vergt aanzienlijke ingrepen. Naar aanleiding van een onderzoek naar de onderhoudsstaat van De Oosterpoort door Draaijer en Partners is het geconstateerde en noodzakelijke weg te werken achterstallig onderhoud aangepakt. Er is gekozen voor een aanpak, waarbij alleen onvermijdbare maatregelen genomen worden om het gebouw nog circa 10 jaar in stand te houden. Daarbij is flink geïnvesteerd met betrekking tot brandveiligheid. Het gebouw voldoet nu aan de (minimale) eisen met betrekking tot wet- en regelgeving.

Sportaccommodaties
Voor onderhoud van de sportaccommodaties (Meerjarenonderhoudsprogramma) is voor 2019 een bedrag van circa 3,7 miljoen euro geraamd. De kapitaallasten (Vervangingsinvesteringsprogramma) bedragen 4,1 miljoen euro, waarvan een deel voor vervangingen. Dit budget willen wij in 2019 inzetten voor onder meer de volgende activiteiten:

  • Atletiekbaan Stadspark: renovatiewerkzaamheden worden begin 2019 afgerond;
  • Sportcentrum Kardinge: vervanging koelmachine is on hold gezet in verband met de renovatie van Kardinge in 2023 en omdat er wettelijk een nieuw koelmiddel moet worden gebruik per 1 januari 2020. Dit kunnen we voorlopig met gerecycled koelmiddel met de bestaande machines nog opvangen. Het onderhoud wordt daardoor duurder;
  • Binnen- en buitensportaccommodaties: vervanging legionella bestendige douchepanelen is verspreid over 4 jaar. Dit is het eerste jaar dat er douchepanelen worden vervangen;
  • Nieuwe kleedkamers Corpus den Hoorn: capaciteitstekort ‘Sport op Orde’;
  • Beheer en onderhoud van het gehele complex Europapark. streefdatum oplevering is 1 november 2018;
  • Sportpark ’t Noorden: nieuwe accommodatie en 2 kleedkamers in verband met de brandschade;
  • Vier kleedkamers op sportpark de Kring (co-investeringsfonds 2017).

Op de sportparken vinden komend jaar nog diverse renovatiewerkzaamheden plaats. De staat van de velden is bepalend voor het moment van renovatie. Afhankelijk van de intensiteit van het gebruik vindt de vervanging van de top- en sporttechnische lagen van kunstgrasvelden plaats tussen 9-12 jaar, waarbij het uitgangspunt is dat een kunstgrasveld gemiddeld minstens 11 jaar mee kan. Jaarlijks stellen we de globale 10 jaren ‘Vervanging Investeringen Planning’ (VIP) bij. Op basis daarvan vindt elk jaar in september een check plaats over nut en noodzaak van de globaal geplande vervangingen. Bij het bepalen van de definitieve vervangingen betrekken wij de betrokken verenigingen.

Er hebben landelijk onderzoeken plaatsgevonden naar de effecten van gebruik van SBR-rubbergranulaat bij kunstgrasvelden. Gelet op het lopende onderzoek naar milieueffecten is besloten in 2018 geen velden aan te leggen en de levensduur van de bestaande velden middels onderhoud te verlengen met een jaar. Inmiddels is besloten de volgende velden in 2019 te vervangen met een ander type kunstgras:

  • Kunstgras Coendersborg veld 2;
  • Kunstgras Kardinge veld 2;
  • Kunstgras Velocitas veld 3;
  • Kunstgras Stadspark veld 1;
  • Kunstgras de Verbetering veld 2;
  • Kunstgras Lewenborg veld 1en 2.

In het kader van de duurzaamheid is een aantal projecten in volle gang. Zo worden zonneboilers aangebracht, zonnepanelen, de regeltechniek wordt in fases duurzamer en alle sportvelden zijn voorzien van ledverlichting.