Met het Kansenbeleid richten we ons in de eerste plaats op de jongste burgers van de gemeente. We bieden voorzieningen om (taal-)ontwikkelingsachterstanden te voorkomen en zo vroeg mogelijk aan te pakken. Om een goed leerklimaat in Groningen te stimuleren maakten we in 2013 met een groot aantal onderwijsinstellingen afspraken in het Onderwijspact. De oprichting van het Groninger College van Onderwijs komt hieruit voort. Binnen dit beleidsterrein is ook ons kwaliteitstoezicht op de voorschoolse voorzieningen en gastouderopvang ondergebracht.
We willen:
- Dat alle kinderen en jongeren in Groningen zich naar eigen aard en talent ontplooien, opgroeien tot verantwoordelijke burgers en goed voorbereid op de arbeidsmarkt komen;
- Dat kinderen een doorgaande ontwikkelingslijn volgen;
- Voorschoolse voorzieningen en gastouderopvang van goede kwaliteit.
Met de volgende indicatoren wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie-indicatoren | Beoogd |
% gebruik VVE-programma’s door Voor- en Vroegschoolse-doelgroep | 95%* |
% leerwinst groep 2 ten opzichte van landelijk gemiddelde | 80%* |
% geïnspecteerde locaties kinderopvang | 100% |
* Toelichting: de cijfers zijn gebaseerd op onderzoek dat alleen wordt uitgevoerd op basisscholen in de voormalige gemeente Groningen. we treden in overleg met de overige basisscholen hoe zij worden betrokken bij het onderzoek.
Hoe staan we ervoor?
Inmiddels bereiken we een groot deel van de Voor- en Vroegschoolse-doelgroep peuters met een Voor- en Vroegschools (vve) programma. Op een groot deel van de voorschoolse locaties is hierbij ook sprake van een hoge Voor- en Vroegschoolse kwaliteit van het aanbod. Uit onze jaarlijkse monitor blijkt dat de kinderen in groep 2 gemiddeld ook meer leerwinst boeken dan gemiddeld landelijk het geval is. Ook het percentage dat de landelijke groei behaald is gestegen. Onze ambitie van 80% is nog niet behaald.
We ondersteunen innovatieve ontwikkelingen in het onderwijs langs drie lijnen: digitale geletterdheid, gepersonaliseerd leren en ondernemende vaardigheden. Najaar 2017 hebben we met het onderwijs een 'Digideal' gesloten. Ook dragen we bij aan het ICT-stimuleringsprogramma van de Economic Board op scholen in het aardbevingsgebied .
Wat willen we bereiken in 2019?
In 2019 blijven we inzetten op het verhogen van het bereik van onze Voor- en Vroegschoolse doelgroep peuters. Dit doen we door ons Voor- en Vroegschoolse aanbod voor meer peuters toegankelijk te maken en daarbij ook op meerdere plekken het aantal uren te verhogen van 12 naar 16 uur. De JGZ heeft samen met de WIJ een belangrijke rol in toe leiden van peuters naar de Voor- en Vroegschoolse locaties. Daarbij willen we ook de kwaliteit verder vergroten op basis van een kwaliteitskader voor -en vroegschoolse educatie.
Wat gaan we hiervoor doen?
- Subsidiëren van onderwijs en voorschoolse instellingen voor het verbeteren van onderwijskansen, gebaseerd op het vastgestelde kwaliteitskader ‘voor alle jonge kinderen gelijke kansen’. ;
- Het aanbod peuteropvang gefaseerd uitbreiden naar 16 uur per week voor alle peuters van 2-4 jaar;
- Schoolbesturen uit de voormalige gemeenten Haren en Ten Boer aanhaken bij het onderwijspact en de activiteiten in het kader van onderwijsinnovatie;
- Via inzet intensiveringsmiddelen innovatieve ontwikkelingen in het onderwijs steunen. Zie ook beleidsveld 4.1.3 Positief opgroeien .