Programma 3 Onderwijs

3.1.2 Nieuwe impuls vensterschool

In de Vensterscholen verbinden en bundelen we onderwijs met andere maatschappelijke activiteiten en voorzieningen. Bijvoorbeeld kinderopvang, WIJ-team, sport en welzijn. Hierdoor creëren we een breed aanbod, dagen we kinderen uit en krijgen ze volop kansen om hun talenten te ontwikkelen.

In 2013 verscheen het samen met de schoolbesturen opgestelde ambitiedocument nieuwe impuls vensterscholen. Hiermee voert het onderwijs nu de regie op de samenwerking. In een gezamenlijke stuurgroep zitten vertegenwoordigers van onderwijs, opvang, gemeente en het lectoraat Integraal jeugdbeleid. Daarin stimuleren we vensterscholen om te werken aan versterking van de volgende vier thema’s:

  • Een gezamenlijk pedagogisch fundament;
  • Doorgaande ontwikkelingslijn van 0 tot 13 jaar;
  • Ouderbetrokkenheid;
  • Ondersteuning en zorg.

Met de volgende indicatoren wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicatoren

Beoogd

2019

% vensterscholen

>50%

Hoe staan we ervoor?

In 2018 hebben we samen met onze partners het ambitiedocument herijkt en een strategische koers voor de komende jaren vastgesteld.

Het aantal scholen dat werkt zoals een vensterschool is de afgelopen jaren ongeveer gelijk gebleven. We merken dat binnen de vensterscholen een betere verbinding tot stand wordt gebracht tussen de opvang en het onderwijs, en dat er steeds meer aandacht is voor de verbinding met de wijk en ons preventieve jeugdbeleid, mede ingegeven door de beweging van het Positief opgroeien.

Wat willen we bereiken in 2019?

We willen de ontwikkeling van de vensterschool inhoudelijk verder blijven stimuleren. Daarover zullen we ook in overleg treden met nieuwe partners binnen onze gemeente. We willen blijven stimuleren dat elke school gaat werken als een vensterschool, dat wil zeggen:

  • Er is een gezamenlijk pedagogische visie (fundament);
  • Er bestaat een doorgaande ontwikkelingslijn voor kinderen. Er zijn minimaal afspraken over de overdracht van kinderen;
  • Er is samenwerking op het gebied van preventie, ondersteuning en aansluiting jeugdhulp – passend onderwijs;
  • De school ziet kind en de ouder als partner (educatief partnerschap met ouders).  

Wat gaan we hiervoor doen?

  • Subsidie verstrekken aan scholen om zich verder te ontwikkelen op bovenstaande thema's, op basis van subsidieaanvraag van vensterscholen;
  • In overleg treden met nieuwe basisscholen over de ambitie van de Vensterschool;
  • We zetten de beweging Positief opgroeien verder in om de verbinding tussen school en de wijk (partners) verder te verbeteren.  Zie ook beleidsveld 4.1.3 Positief opgroeien .
ga terug