Programma 10 Veiligheid

10.1.1 Woninginbraken

Woninginbraken hebben impact op het veiligheidsgevoel van betrokkenen. De bestrijding ervan is één van de prioriteiten in ons integraal veiligheidsbeleid. We zetten in op preventie, voorlichting en handhaving van de plicht een digitaal opkopersregister bij te houden (in het opkopersregister dienen handelaren de in- en verkoop van tweedehands goederen te registreren).

Met de volgende indicator wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten.

Prestatie-indicatoren

Beoogd
2019

Aantal aangiften van woninginbraken

800

Hoe staan we ervoor?

In 2017 was sprake van een sterke daling van het aantal woninginbraken ten opzichte van de twee voorgaande jaren, zonder dat hier een verklaring voor te geven is. In het eerste kwartaal van 2018 was het aantal inbraken hoger dan in dezelfde periode van 2017. Deze stijging heeft in het tweede kwartaal echter niet doorgezet. Het aantal woninginbraken over het jaar 2018 bedraagt 713 en lag hiermee onder het beoogde aantal van 750. In 2017 bedroeg het aantal woninginbraken 546.

Wat willen we bereiken in 2019?

 We streven ernaar om in 2019 onder de 800 aangiften uit te komen.

Wat gaan we hiervoor doen?

  • We gaan door met de bestaande hotspot-gerichte aanpak;
  • We continueren algemene, periodieke preventievoorlichting en het geven van preventieadviezen aan (omwonenden van) slachtoffers van inbraken. Waar nodig organiseren we voorlichtingscampagnes, workshops, acties (gericht op studentenhuizen) en buurtschouwen;
  • We maken nadere afspraken over de controle op nakoming van de plicht van handelaren in tweedehands goederen om een digitaal opkopers-register bij te houden en over de handhaving bij schending van deze verplichting.
ga terug