Programma 10 Veiligheid

Relevante ontwikkelingen

Een belangrijk deel van onze activiteiten die bijdragen aan een veilige gemeente - met name activiteiten die voortvloeien uit vastgestelde wetgeving en beleid - zetten we voort in 2019. Daarnaast willen we een aantal ontwikkelingen aanstippen die in 2019 onze aandacht vragen:

Bestrijding ondermijnende criminaliteit
We gaan nadere invulling geven aan de aanpak van ondermijnende criminaliteit in wijken. Het gaat om een brede geïntegreerde aanpak op lokaal niveau, om zo een vuist te maken tegen de georganiseerde misdaad. Dit is niet voorbehouden aan politie en het Openbaar Ministerie. Door bundeling van informatie, bevoegdheden en expertise kan er een sluitende aanpak ontstaan.

Doorontwikkeling huidige werkwijze
Binnen de gemeente Groningen heeft elk gebied zijn eigen veiligheids- en zorgproblematiek. In 2019 maken we een verdiepingsslag in de doorontwikkeling van onze huidige werkwijze. Daarbij wordt er ook aandacht besteed aan de verbinding tussen zorg en veiligheid. Dat doen we bij beleidsvorming maar ook in de uitvoering van het beleid in relatie tot instellingen en WIJ-teams. Ook de doorontwikkeling van het Veiligheidshuis Groningen staat in het teken van de verbinding tussen veiligheid en zorg.

Gebiedsgericht werken
In de gemeente Groningen wordt gebiedsgericht gewerkt, waardoor elk gebiedsdeel zijn eigen gebiedsmanager en stadsdeelsecretaris heeft. Dit levert veel op, namelijk dat we veel zicht hebben op wat er leeft in een gebiedsdeel, maar ook andersom; dat inwoners ons eenvoudig kunnen bereiken.
Op het gebied van veiligheid willen wij meer gebiedsgericht gaan werken. Wij verwachten dat wij daarmee een goed zicht hebben op wat er gebeurt in een gebiedsdeel en ook samen met ketenpartners meer beeld krijgen van de omvang en daarmee een goede aanpak van het probleem.

Nieuwe gemeenteraad
De nieuwe gemeenteraad is op 2 januari 2019 geïnstalleerd. Wij willen samen met deze gemeenteraad kijken naar de speerpunten voor de verschillende gebieden in de gemeente. Dit zal in 2019 verder vorm moeten krijgen, wij zullen dit ook als input gaan gebruiken voor de nieuwe Kadernota Integrale Veiligheid 2020-2023. De voorbereiding van de nieuwe Kadernota zal in het voorjaar van 2019 starten.

Coalitieakkoord 2019-2022 gezond, groen en gelukkig Groningen

Verbinding zorg en veiligheid
Om de verbinding tussen zorg en veiligheid te intensiveren, doen we een aantal dingen. Ten eerste wordt wekelijks, in samenwerking met vele zorg- en veiligheidspartners, individuele casuïstiek besproken van mensen met meervoudige problemen op het gebied van zorg en veiligheid. Het doel hiervan is om vast te stellen of er een persoonsgerichte aanpak (PGA) via het Veiligheidshuis wordt ingezet, dan wel een alternatieve aanpak. Daarnaast wordt het team Openbare Orde en Veiligheid beter gepositioneerd in de wijk door deel te nemen aan het betreffende gebiedsteam en het Tactisch Veiligheidsoverleg met onder andere de politie. Hier komen de onderwerpen veiligheid en zorg bijeen wat zorgt voor een goed beeld van de veiligheidsproblematiek in de wijk. Wij willen zorgwekkende signalen vroeg oppikken en kwetsbare personen eerder voorzien van passende zorg en ondersteuning, zodat we escalatie kunnen voorkomen (ook in aanloop naar / tijdens evenementen zoals oud & nieuw).

De bestrijding van ondermijnende criminaliteit
De afgelopen jaren hebben we reeds ingezet op de bestrijding van ondermijnende criminaliteit. We gaan hierop verder door het aanbrengen van een scherpere inhoudelijke focus. Verder investeren we in onze eigen informatiepositie en intelligence, wat onmisbare schakels zijn in de ontwikkeling naar een meer data- en informatiegestuurde aanpak. Daarnaast willen we het aantal (integrale) controles en onderzoeken substantieel verhogen. De samenwerking met onze partners, zoals de politie, het Openbaar Ministerie en de Belastingdienst blijft onverminderd intensief.

Aanpak van overlast van jeugdgroepen
Naast dat wij de overlast willen verminderen van jeugdgroepen, willen wij de jongeren tegelijkertijd perspectief bieden, voorkomen dat zij opnieuw in de fout gaan en hun weerbaarheid verhogen. Hiervoor werken wij intensief samen met andere partners zoals het WIJ-team, Halt, politie, het Veiligheidshuis en de Raad voor de Kinderbescherming. Wij hanteren hierbij het landelijke 7-stappen model voor de aanpak van problematische jeugdgroepen, die wij inzetten bij de eerste signalen van het ontstaan van een problematische jeugdgroep. Dit model is inzetbaar in de gehele gemeente en de regio. Ook wanneer een dergelijke groep is ‘afgeschaald’ houden wij de risicojeugd met onze ketenpartners zo goed mogelijk in beeld. Deze aandacht blijft onverminderd in aanloop naar oud & nieuw. Daarbij richten wij ons op de jongere zelf, zijn/haar (risico)gedrag, het sociale netwerk en de wijk.

Veiligheid in de wijk
Doordat de afdeling Openbare Orde en Veiligheid beter gaat aansluiten bij de gebiedsteams en een betere informatiepositie heeft door o.a. het Tactisch Veiligheidsoverleg, verwachten wij dat ook de veiligheid in de wijken beter in beeld is en hier eerder op ingespeeld kan worden.  Ook onze boa’s worden gebiedsgericht ingezet om overlast in de wijken terug te dringen. Zij hebben hierdoor een sterke informatiepositie en onderhouden goed contact met de politie, sociale teams en wijkposten in hetzelfde stadsdeel of gebied. Door de ogen- en orenfunctie op straat zijn zij ook in staat om aan te sluiten bij initiatieven in de wijken en dorpen om de samenhang, leefbaarheid en veiligheid te bevorderen. We stimuleren veiligheid en leefbaarheid zowel in de fysieke inrichting als rond sociale vraagstukken.

Coffeeshops en landelijk experiment wietteelt
We gaan door met het huidige beleid voor coffeeshops. Groningen heeft zich eerder gemeld voor het experiment met de gecontroleerde wietteelt. We willen kijken of en hoe op kwaliteit gecontroleerde wiet aan coffeeshops geleverd kan worden zonder criminele inmenging en wat het (gezondheids-) effect hiervan is. Onze deelname aan het experiment hangt af van de uiteindelijke invulling van het landelijke experiment. Over de exacte randvoorwaarden gaan we in gesprek met de gemeenteraad.
Centrale vuurwerkshow(s)
We willen minder overlast en schade voor mens en dier door geluid, luchtvervuiling en afval tijdens oud & nieuw. Om dat te bereiken onderzoeken we of bijvoorbeeld vuurwerkshows op centrale plekken en uitbreiding van vuurwerkvrije zones een optie is. Dat scheelt niet alleen overlast en schade, maar ook inzet van politie en gemeente.