Naam risico | Verkeer- en vervoersprojecten |
Programma | Verkeer |
Omschrijving | Risico's bij verkeer- en vervoersprojecten hebben voornamelijk betrekking op de hoogte van de investeringskosten. Vooraf worden deze risico's zover mogelijk teruggebracht en beheerst door voor de start van uitvoering zoveel mogelijk uitgewerkte ontwerpen en kostenramingen beschikbaar te hebben. Zernikelaan Stationsgebied Haren |
Risicobedrag 2019 | 1,0 miljoen euro |
Kans 2019 | 100% |
Risicobedrag 2020 | 1,0 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 1,0 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 1,0 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Rekening 2017 |
Actie |
Naam risico | Parkeerbedrijf |
Programma | Verkeer |
In de meerjarenprognose 2012 is een eerste aanzet gegeven voor een gevoeligheidsanalyse om inzicht te krijgen in de omvang van de risico’s en het benodigde weerstandsvermogen. Door de toename van de vastgoedportefeuille (vooral parkeergarages) nemen de risico’s navenant toe. Voor het bepalen van het risico van het parkeerbedrijf wordt een risicoanalyse uitgevoerd voor de onderdelen: rente, opbrengsten en kosten, ov-bijdrage, bezettingsgraad parkeergarages en straatparkeren. Op basis van de meerjarenprognose 2018 is het incidentele risico gekwantificeerd op 1,6 miljoen euro voor de periode 2019-2022.
In de meerjarenbegroting is realistisch gerekend met indexatie van opbrengsten, per saldo is de indexatie op kosten hoger dan op opbrengsten. Een hogere of lagere indexatie van kosten met daarbij een kleiner effect op indexatie opbrengsten heeft per saldo een beperkt effect. Dit verlaagt het risico.
De exploitatie van de Damsterdiepgarage is gebaseerd op de realisatie van het afgelopen jaar. Er wordt geen rekening meer gehouden met een groeiende omzet. Dit leidt tot een lager risico.
| |
Risicobedrag 2019 | 1,61 miljoen euro |
Kans 2019 | 100% |
Risicobedrag 2020 | 2,08 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 2,41 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 2,55 miljoen euro |
Kans 2022 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Al jaren in P&C-documenten |
Actie | Wij zullen jaarlijks het benodigde weerstandsvermogen opnieuw berekenen. |
Naam risico | Risico parkeerhandhaving |
Programma | Verkeer |
Omschrijving | In de begroting houden we rekening met een geraamde opbrengst uit naheffingsaanslagen van circa 2,8 miljoen euro. We lopen een risico dat we de geraamde opbrengst in een jaar niet kunnen realiseren. Risicofactoren zijn bijvoorbeeld weersinvloeden die de handhaving bemoeilijken of technische storingen waardoor er niet gehandhaafd kan worden. Pas aan het eind van het jaar blijkt of de geprognosticeerde opbrengst is gehaald en of het risico zich voordoet. |
Risicobedrag 2019 | 200 duizend euro |
Kans 2019 | 75% |
Risicobedrag 2020 | 200 duizend euro |
Kans 2020 | 75% |
Risicobedrag 2021 | 200 duizend euro |
Kans 2021 | 75% |
Risicobedrag 2022 | 200 duizend euro |
Kans 2022 | 75% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Jaarrekening 2018 |
Actie |