Programma 7 Verkeer

Financiën

In dit onderdeel werken wij de financiën behorende bij dit programma uit door het financiële overzicht op het niveau van beleidsveld te geven en daarbij inzichtelijk te maken welke intensiveringen en hervormingen zijn verwerkt. Per deelprogramma geven we een toelichting op de belangrijkste onderdelen van de lasten- en baten.

Financieel overzicht lasten en baten

Verkeer

Nr

Omschrijving

Primitieve begroting

Bedragen x 1.000 euro

2019

2020

2021

2022

Lasten

07.1

Fiets

4.606

2.906

2.906

2.856

07.1.1

De fiets eerst

0

0

0

0

07.1.2

Een samenhangend fietsnetwerk

980

980

980

980

07.1.4

Fietsparkeren op maat

3.626

1.926

1.926

1.876

07.2

Openbaar vervoer

1.635

1.635

2.035

3.457

07.2.1

Bereikbaarheid dynamo's HOV

1.470

1.470

1.870

3.292

07.2.2

Stedelijke  bereikbaarheid OV

165

165

165

165

07.3

Auto

265

265

265

265

07.3.1

Bereikbaarheid dynamo's auto

165

165

165

165

07.3.2

Stedel.  bereikbaarheid auto

100

100

100

100

07.3.3

In de wijken GAAT VERVALLEN

0

0

0

0

07.4

Parkeren

13.720

13.348

13.385

13.450

07.4.1

Parkeervoorzieningen

2.295

2.295

2.295

2.295

07.4.2

Parkeerbedrijf

11.425

11.053

11.090

11.154

07.5

Verkeersveiligheid

64

64

64

64

07.5.1

Verkeersveiligheid

64

64

64

64

07.6

Overig verkeer

9.612

9.719

10.202

10.417

07.6.1

Overig verkeer

9.612

9.719

10.202

10.417

Totaal

29.902

27.937

28.858

30.509

Baten

07.1

Fiets

0

0

0

0

07.1.1

De fiets eerst

0

0

0

0

07.1.2

Een samenhangend fietsnetwerk

0

0

0

0

07.1.4

Fietsparkeren op maat

0

0

0

0

07.2

Openbaar vervoer

0

0

0

0

07.2.1

Bereikbaarheid dynamo's HOV

0

0

0

0

07.2.2

Stedelijke  bereikbaarheid OV

0

0

0

0

07.3

Auto

0

0

0

0

07.3.1

Bereikbaarheid dynamo's auto

0

0

0

0

07.3.2

Stedel.  bereikbaarheid auto

0

0

0

0

07.3.3

In de wijken GAAT VERVALLEN

0

0

0

0

07.4

Parkeren

20.105

17.622

17.621

17.621

07.4.1

Parkeervoorzieningen

2.889

2.889

2.889

2.889

07.4.2

Parkeerbedrijf

17.215

14.732

14.732

14.732

07.5

Verkeersveiligheid

0

0

0

0

07.5.1

Verkeersveiligheid

0

0

0

0

07.6

Overig verkeer

1.196

1.232

1.263

1.295

07.6.1

Overig verkeer

1.196

1.232

1.263

1.295

Totaal

21.301

18.854

18.885

18.916

Geraamd resultaat voor bestemming

8.601

9.083

9.973

11.593

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

3042

400

350

350

Totaal onttrekkingen

0

0

0

0

Geraamd  resultaat na bestemming

11.643

9.483

10.323

11.943

Overzicht intensiveringen voorgaande jaren

07 Verkeer
(Bedragen x 1.000 euro)

2019 (i)

2019 (s)

2020 (i)

2020 (s)

2021 (i)

2021 (s)

2022 (i)

2022 (s)

07.6 Overig verkeer

Alternatief vervoer binnenstad

125

Totaal 07 Verkeer

125

0

0

0

0

0

0

0

Zie het financieel meerjarenbeeld  voor een totaaloverzicht en toelichting van alle intensiveringen voorgaande jaren.

Overzicht intensiveringen Coalitieakkoord 2019-2022

07 Verkeer

2019 (i)

2019 (s)

2020 (i)

2020 (s)

2021 (i)

2021 (s)

2022 (i)

2022 (s)

 07.1 Fiets

Fietsenstalling V&D (inc)

2.000

Fietsenstalling V&D (struct)

300

Tijdelijke maatregelen fietsenstallingen

300

300

300

250

 07.2 Openbaar vervoer

Stationsgebied

 400

1.822

 07.4 Parkeren

Motie parkeren Diepenring

40

07.6 Overig verkeer

Oosterhamrikzone

250

Terugdringen autoverkeer, fiets en OV (inc)

225

Terugdringen autoverkeer, fiets en OV (struct)

 235

253

Kapitaallasten binnenstad

 180

 360

540

Totaal 07 Verkeer

2.525

0

715

340

1.060

503

250

2.362

Zie de financiële knelpunten en ambities 2019 voor een totaaloverzicht en toelichting van alle aanvullende intensiveringen 2019.

Overzicht hervormingen Coalitieakkoord 2019-2022

07 Verkeer

2019 (i)

2019 (s)

2020 (i)

2020 (s)

2021 (i)

2021 (s)

2022 (i)

2022 (s)

 07.4 Parkeren

Gebruik openbare ruimte (parkeren)

 300

865

Totaal 07 Verkeer

300

0

0

865

0

0

0

0

Ga naar hervormingen 2019-2022 voor een totaaloverzicht en toelichting van alle hervormingen

Integrale financiële toelichtingen begroting 2019

7.1 Fiets

Lasten

Baten

Saldo

(Bedrag x 1.000 euro)

 4.606

0

 -4.306

Bestaand beleid

2.306

0

-2.306

Onderstaande toelichting heeft betrekking op het bestaande beleid

T oelichting op de lasten van 2,3 miljoen euro

We zetten de middelen in voor de uitvoering van de fietsstrategie in 2019. Een deel van dit budget (1 miljoen euro) wordt onder andere ingezet voor het verbeteren van het bestaande fietsnetwerk met bredere fietspaden en het aanleggen van nieuwe fietsverbindingen. Daarnaast zetten we middelen in voor het fietsparkeren (1,3 miljoen euro).

Coalitieakkoord 2019-2022 gezond, groen en gelukkig Groningen

2.300

 0

-2.300

Onderstaande toelichting heeft betrekking op de intensiveringen in het coalitieakkoord

Een aantrekkelijke, leefbare binnenstad bereiken we onder andere door meer ruimte te bieden aan voetgangers en de fietsers. We stellen daarom voor te investeren in een  fietsenstalling in de kelder van de voormalige V&D. We stellen in 2019 hiervoor 2 miljoen euro beschikbaar.
Ook treffen we tijdelijke maatregelen voor fietsenstallingen gezien de ervaren hinder van geparkeerde fietsen in de stad. In 2019 zetten we hiervoor 300 duizend euro in.

Onderstaande toelichting heeft betrekking op de hervormingen in het coalitieakkoord

In het coalitieakkoord zijn voor 2019 geen hervormingen binnen deelprogramma 7.1 opgenomen.

7.2 Openbaar vervoer

Lasten

Baten

Saldo

(Bedrag x 1.000 euro)

1.635

0

-1.635

Bestaand beleid

1.635

0

-1.635

Onderstaande toelichting heeft betrekking op het bestaande beleid

Toelichting op de lasten van 1,6 miljoen euro

Een belangrijk deel van de middelen zetten we in voor de bereikbaarheid van Groningen met kwalitatief hoogwaardig openbaar vervoer en de bereikbaarheid van wijken en dorpen (0,8 miljoen euro). Daarnaast hebben we hier plankosten voor diverse vervoersprojecten begroot (0,7 miljoen euro). Tot slot hebben we lasten begroot voor de bijdrage aan het OV-bureau (165 duizend euro).

7.3 Auto

Lasten

Baten

Saldo

(Bedrag x 1.000 euro)

 265

0

-265

Bestaand beleid

265

0

-265

Onderstaande toelichting heeft betrekking op het bestaande beleid

Toelichting op de lasten van 0,3 miljoen euro

We zetten de middelen in voor de bereikbaarheid van Groningen per auto en de concentratie van het autoverkeer op het hoofdwegennet (0,3 miljoen euro).

7.4 Parkeren

Lasten

Baten

Saldo

(Bedrag x 1.000 euro)

 13.720

20.105

 6.385

Bestaand beleid

13.720

19.805

6.085

Onderstaande toelichting heeft betrekking op het bestaande beleid

Toelichting op de lasten van 13,7 miljoen euro

Binnen het deelprogramma Parkeren zijn de lasten en baten van de gemeentelijke parkeertaak begroot. Het fietsparkeren vormt hierop een uitzondering, de lasten hiervan zijn begroot binnen het deelprogramma Fiets.

De belangrijkste onderdelen waarvoor we middelen inzetten zijn het straatparkeren (1,8 miljoen euro), de exploitatie van parkeergarages en buurtstallingen (8,4 miljoen euro) en de parkeerhandhaving (2,3 miljoen euro).
Daarnaast hebben we voor de kosten gemoeid met de heffing van parkeerbelastingen, de zogenoemde perceptiekosten, 0,8 miljoen euro begroot.

Toelichting op de baten van 19,8 miljoen euro
De baten houden verband met tariefopbrengsten uit het straatparkeren (8,4 miljoen euro), de exploitatie van parkeergarages en buurtstallingen (8,4 miljoen euro) en de parkeerhandhaving (2,9 miljoen euro).

Coalitieakkoord 2019-2022 gezond, groen en gelukkig Groningen

0

300

300

Onderstaande toelichting heeft betrekking op de intensiveringen in het coalitieakkoord

In het coalitieakkoord zijn voor 2019 geen intensiveringen binnen deelprogramma 7.4 opgenomen.

Onderstaande toelichting heeft betrekking op de hervormingen in het coalitieakkoord
Het gebruik van de schaarse openbare ruimte gaan we meer in rekening brengen. Daarom verhogen we de parkeertarieven in de binnenstad en de schilwijken en de tarieven voor parkeervergunningen (300 duizend euro).

7.6 Overig verkeer

Lasten

Baten

Saldo

(Bedrag x 1.000 euro)

9.612

1.196

-8.416

Bestaand beleid

9.387

1.196

-8.191

Onderstaande toelichting heeft betrekking op het bestaande beleid

Toelichting op de lasten van 9,4 miljoen euro

 Het deelprogramma omvat lasten voor overige onderdelen van het programma Verkeer. De belangrijkste zijn:

  • Kapitaallastenbudget voor de gemeentelijke vaste activa verkeer (3,6 miljoen euro);
  • Uitvoering van het meerjarenprogramma Verkeer en vervoer, waaronder middelen voor onderzoek en innovatie en experimenten verkeersgedrag (1,1 miljoen euro);
  • Plankosten voor het uitvoeringsprogramma Bestemming Binnenstad (1 miljoen euro);
  • De spaarregeling ringwegen (454 duizend euro);
  • Personele inzet (1,9 miljoen euro);
  • Het wagenpark, zowel in gemeentelijk bezit als in bezit van derden. Dit betreft onder andere inkoop van brandstoffen (0,5 miljoen euro) en de onderhoudslasten van het wagenpark (0,5 miljoen euro).

Toelichting op de baten van 1,2 miljoen euro

De begrote baten houden vooral verband met de exploitatie van het hierboven vermelde wagenpark. We hebben hier verkoopopbrengsten van brandstoffen (0,5 miljoen euro) en opbrengsten uit doorberekende onderhoudswerkzaamheden (0,6 miljoen euro) begroot.

Coalitieakkoord 2019-2022 gezond, groen en gelukkig Groningen

225

0

-225

Onderstaande toelichting heeft betrekking op de intensiveringen in het coalitieakkoord

Ook de komende jaren houden we rekening met een financieringsbehoefte voor de verbetering van het fietsnetwerk en het openbaar vervoersysteem om hiermee het autoverkeer terug te dringen. Voor 2019 stellen we hiervoor 225 duizend euro beschikbaar.

Onderstaande toelichting heeft betrekking op de hervormingen in het coalitieakkoord

In het coalitieakkoord zijn voor 2019 geen hervormingen binnen deelprogramma 7.6 opgenomen.