In dit onderdeel werken wij de financiën behorende bij dit programma uit door het financiële overzicht op het niveau van beleidsveld te geven en daarbij inzichtelijk te maken welke intensiveringen en hervormingen zijn verwerkt. Per deelprogramma geven we een toelichting op de belangrijkste onderdelen van de lasten- en baten.
Financieel overzicht lasten en baten
Verkeer | |||||
Nr | Omschrijving | Primitieve begroting | |||
Bedragen x 1.000 euro | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Lasten | |||||
07.1 | Fiets | 4.606 | 2.906 | 2.906 | 2.856 |
07.1.1 | De fiets eerst | 0 | 0 | 0 | 0 |
07.1.2 | Een samenhangend fietsnetwerk | 980 | 980 | 980 | 980 |
07.1.4 | Fietsparkeren op maat | 3.626 | 1.926 | 1.926 | 1.876 |
07.2 | Openbaar vervoer | 1.635 | 1.635 | 2.035 | 3.457 |
07.2.1 | Bereikbaarheid dynamo's HOV | 1.470 | 1.470 | 1.870 | 3.292 |
07.2.2 | Stedelijke bereikbaarheid OV | 165 | 165 | 165 | 165 |
07.3 | Auto | 265 | 265 | 265 | 265 |
07.3.1 | Bereikbaarheid dynamo's auto | 165 | 165 | 165 | 165 |
07.3.2 | Stedel. bereikbaarheid auto | 100 | 100 | 100 | 100 |
07.3.3 | In de wijken GAAT VERVALLEN | 0 | 0 | 0 | 0 |
07.4 | Parkeren | 13.720 | 13.348 | 13.385 | 13.450 |
07.4.1 | Parkeervoorzieningen | 2.295 | 2.295 | 2.295 | 2.295 |
07.4.2 | Parkeerbedrijf | 11.425 | 11.053 | 11.090 | 11.154 |
07.5 | Verkeersveiligheid | 64 | 64 | 64 | 64 |
07.5.1 | Verkeersveiligheid | 64 | 64 | 64 | 64 |
07.6 | Overig verkeer | 9.612 | 9.719 | 10.202 | 10.417 |
07.6.1 | Overig verkeer | 9.612 | 9.719 | 10.202 | 10.417 |
Totaal | 29.902 | 27.937 | 28.858 | 30.509 | |
Baten | |||||
07.1 | Fiets | 0 | 0 | 0 | 0 |
07.1.1 | De fiets eerst | 0 | 0 | 0 | 0 |
07.1.2 | Een samenhangend fietsnetwerk | 0 | 0 | 0 | 0 |
07.1.4 | Fietsparkeren op maat | 0 | 0 | 0 | 0 |
07.2 | Openbaar vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 |
07.2.1 | Bereikbaarheid dynamo's HOV | 0 | 0 | 0 | 0 |
07.2.2 | Stedelijke bereikbaarheid OV | 0 | 0 | 0 | 0 |
07.3 | Auto | 0 | 0 | 0 | 0 |
07.3.1 | Bereikbaarheid dynamo's auto | 0 | 0 | 0 | 0 |
07.3.2 | Stedel. bereikbaarheid auto | 0 | 0 | 0 | 0 |
07.3.3 | In de wijken GAAT VERVALLEN | 0 | 0 | 0 | 0 |
07.4 | Parkeren | 20.105 | 17.622 | 17.621 | 17.621 |
07.4.1 | Parkeervoorzieningen | 2.889 | 2.889 | 2.889 | 2.889 |
07.4.2 | Parkeerbedrijf | 17.215 | 14.732 | 14.732 | 14.732 |
07.5 | Verkeersveiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 |
07.5.1 | Verkeersveiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 |
07.6 | Overig verkeer | 1.196 | 1.232 | 1.263 | 1.295 |
07.6.1 | Overig verkeer | 1.196 | 1.232 | 1.263 | 1.295 |
Totaal | 21.301 | 18.854 | 18.885 | 18.916 | |
Geraamd resultaat voor bestemming | 8.601 | 9.083 | 9.973 | 11.593 | |
Reserve mutaties | |||||
Totaal toevoegingen | 3042 | 400 | 350 | 350 | |
Totaal onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat na bestemming | 11.643 | 9.483 | 10.323 | 11.943 |
Overzicht intensiveringen voorgaande jaren
07 Verkeer | 2019 (i) | 2019 (s) | 2020 (i) | 2020 (s) | 2021 (i) | 2021 (s) | 2022 (i) | 2022 (s) |
07.6 Overig verkeer | ||||||||
Alternatief vervoer binnenstad | 125 | |||||||
Totaal 07 Verkeer | 125 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Zie het financieel meerjarenbeeld voor een totaaloverzicht en toelichting van alle intensiveringen voorgaande jaren.
Overzicht intensiveringen Coalitieakkoord 2019-2022
07 Verkeer | 2019 (i) | 2019 (s) | 2020 (i) | 2020 (s) | 2021 (i) | 2021 (s) | 2022 (i) | 2022 (s) |
07.1 Fiets | ||||||||
Fietsenstalling V&D (inc) | 2.000 | |||||||
Fietsenstalling V&D (struct) | 300 | |||||||
Tijdelijke maatregelen fietsenstallingen | 300 | 300 | 300 | 250 | ||||
07.2 Openbaar vervoer | ||||||||
Stationsgebied | 400 | 1.822 | ||||||
07.4 Parkeren | ||||||||
Motie parkeren Diepenring | 40 | |||||||
07.6 Overig verkeer | ||||||||
Oosterhamrikzone | 250 | |||||||
Terugdringen autoverkeer, fiets en OV (inc) | 225 | |||||||
Terugdringen autoverkeer, fiets en OV (struct) | 235 | 253 | ||||||
Kapitaallasten binnenstad | 180 | 360 | 540 | |||||
Totaal 07 Verkeer | 2.525 | 0 | 715 | 340 | 1.060 | 503 | 250 | 2.362 |
Zie de financiële knelpunten en ambities 2019 voor een totaaloverzicht en toelichting van alle aanvullende intensiveringen 2019.
Overzicht hervormingen Coalitieakkoord 2019-2022
07 Verkeer | 2019 (i) | 2019 (s) | 2020 (i) | 2020 (s) | 2021 (i) | 2021 (s) | 2022 (i) | 2022 (s) |
07.4 Parkeren | ||||||||
Gebruik openbare ruimte (parkeren) | 300 | 865 | ||||||
Totaal 07 Verkeer | 300 | 0 | 0 | 865 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ga naar hervormingen 2019-2022 voor een totaaloverzicht en toelichting van alle hervormingen
Integrale financiële toelichtingen begroting 2019
7.1 Fiets | Lasten | Baten | Saldo | |||
(Bedrag x 1.000 euro) | 4.606 | 0 | -4.306 | |||
Bestaand beleid | 2.306 | 0 | -2.306 | |||
Onderstaande toelichting heeft betrekking op het bestaande beleid T oelichting op de lasten van 2,3 miljoen euro We zetten de middelen in voor de uitvoering van de fietsstrategie in 2019. Een deel van dit budget (1 miljoen euro) wordt onder andere ingezet voor het verbeteren van het bestaande fietsnetwerk met bredere fietspaden en het aanleggen van nieuwe fietsverbindingen. Daarnaast zetten we middelen in voor het fietsparkeren (1,3 miljoen euro). | ||||||
Coalitieakkoord 2019-2022 gezond, groen en gelukkig Groningen | 2.300 | 0 | -2.300 | |||
Onderstaande toelichting heeft betrekking op de intensiveringen in het coalitieakkoord Een aantrekkelijke, leefbare binnenstad bereiken we onder andere door meer ruimte te bieden aan voetgangers en de fietsers. We stellen daarom voor te investeren in een fietsenstalling in de kelder van de voormalige V&D. We stellen in 2019 hiervoor 2 miljoen euro beschikbaar. | ||||||
Onderstaande toelichting heeft betrekking op de hervormingen in het coalitieakkoord In het coalitieakkoord zijn voor 2019 geen hervormingen binnen deelprogramma 7.1 opgenomen. |
7.2 Openbaar vervoer | Lasten | Baten | Saldo |
(Bedrag x 1.000 euro) | 1.635 | 0 | -1.635 |
Bestaand beleid | 1.635 | 0 | -1.635 |
Onderstaande toelichting heeft betrekking op het bestaande beleid Toelichting op de lasten van 1,6 miljoen euro Een belangrijk deel van de middelen zetten we in voor de bereikbaarheid van Groningen met kwalitatief hoogwaardig openbaar vervoer en de bereikbaarheid van wijken en dorpen (0,8 miljoen euro). Daarnaast hebben we hier plankosten voor diverse vervoersprojecten begroot (0,7 miljoen euro). Tot slot hebben we lasten begroot voor de bijdrage aan het OV-bureau (165 duizend euro). |
7.3 Auto | Lasten | Baten | Saldo |
(Bedrag x 1.000 euro) | 265 | 0 | -265 |
Bestaand beleid | 265 | 0 | -265 |
Onderstaande toelichting heeft betrekking op het bestaande beleid Toelichting op de lasten van 0,3 miljoen euro We zetten de middelen in voor de bereikbaarheid van Groningen per auto en de concentratie van het autoverkeer op het hoofdwegennet (0,3 miljoen euro). |
7.4 Parkeren | Lasten | Baten | Saldo | |||
(Bedrag x 1.000 euro) | 13.720 | 20.105 | 6.385 | |||
Bestaand beleid | 13.720 | 19.805 | 6.085 | |||
Onderstaande toelichting heeft betrekking op het bestaande beleid Toelichting op de lasten van 13,7 miljoen euro Binnen het deelprogramma Parkeren zijn de lasten en baten van de gemeentelijke parkeertaak begroot. Het fietsparkeren vormt hierop een uitzondering, de lasten hiervan zijn begroot binnen het deelprogramma Fiets. De belangrijkste onderdelen waarvoor we middelen inzetten zijn het straatparkeren (1,8 miljoen euro), de exploitatie van parkeergarages en buurtstallingen (8,4 miljoen euro) en de parkeerhandhaving (2,3 miljoen euro). Toelichting op de baten van 19,8 miljoen euro | ||||||
Coalitieakkoord 2019-2022 gezond, groen en gelukkig Groningen | 0 | 300 | 300 | |||
Onderstaande toelichting heeft betrekking op de intensiveringen in het coalitieakkoord In het coalitieakkoord zijn voor 2019 geen intensiveringen binnen deelprogramma 7.4 opgenomen. | ||||||
Onderstaande toelichting heeft betrekking op de hervormingen in het coalitieakkoord |
7.6 Overig verkeer | Lasten | Baten | Saldo | |||
(Bedrag x 1.000 euro) | 9.612 | 1.196 | -8.416 | |||
Bestaand beleid | 9.387 | 1.196 | -8.191 | |||
Onderstaande toelichting heeft betrekking op het bestaande beleid Toelichting op de lasten van 9,4 miljoen euro Het deelprogramma omvat lasten voor overige onderdelen van het programma Verkeer. De belangrijkste zijn:
Toelichting op de baten van 1,2 miljoen euro De begrote baten houden vooral verband met de exploitatie van het hierboven vermelde wagenpark. We hebben hier verkoopopbrengsten van brandstoffen (0,5 miljoen euro) en opbrengsten uit doorberekende onderhoudswerkzaamheden (0,6 miljoen euro) begroot. | ||||||
Coalitieakkoord 2019-2022 gezond, groen en gelukkig Groningen | 225 | 0 | -225 | |||
Onderstaande toelichting heeft betrekking op de intensiveringen in het coalitieakkoord Ook de komende jaren houden we rekening met een financieringsbehoefte voor de verbetering van het fietsnetwerk en het openbaar vervoersysteem om hiermee het autoverkeer terug te dringen. Voor 2019 stellen we hiervoor 225 duizend euro beschikbaar. | ||||||
Onderstaande toelichting heeft betrekking op de hervormingen in het coalitieakkoord In het coalitieakkoord zijn voor 2019 geen hervormingen binnen deelprogramma 7.6 opgenomen. |