In Groningen krijgt iedereen de kans om zich te ontwikkelen met behulp van kunst en cultuur. Cultuuronderwijs is daarbij essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. We bevorderen daarnaast actieve cultuurparticipatie omdat dit bijdraagt aan het welzijn van onze inwoners en het de sociale cohesie bevordert.
Voor de bibliotheek hebben we een uitvoeringsbeleid ontwikkeld voor een brede doelgroep met laaggeletterden en jeugd als speerpunt.
We willen dat de inwoners kennis hebben van de geschiedenis van Groningen om bewustzijn te creëren over onze identiteit in zowel het verleden als het heden. Het historisch museum in ontwikkeling, gaat laagdrempelig en in samenwerking met (culturele) partijen, de geschiedenis van Groningen programmeren.
Met de volgende indicatoren wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie-indicatoren | Beoogd |
Aantal bezoekers Groninger Forum | 1.300.000 |
Aantal uitleningen bibliotheek | 825.000 |
Aantal leden bibliotheek | 45.000 |
% Groningers dat wekelijks naar OOG kijkt | 45% |
Aantal bezoekers Noordelijk Scheepvaartmuseum | 37.500 |
Aantal gehonoreerde projecten Plusregeling amateurkunst (en uitputting budget) | 35 |
Aantal bereikte leerlingen in het basisonderwijs met CMK | 10.000 |
% deelnemende scholen aan CMK | 85% |
Aantal scholen in het VO met de Cultuurkaart | 10 |
Hoe staan we ervoor?
Meer muziek in de klas heeft gezorgd voor meer aandacht voor muziek in het onderwijs, de eerste stappen in deskundigheidsbevordering van leerkrachten zijn gezet door middel van netwerkbijeenkomsten en scholing. Daarnaast is er een vruchtbare samenwerking ontstaan tussen verschillende instellingen zoals het Prins Claus Conservatorium, de Pabo's en Kunst & Cultuur (K&C).
De nadruk blijft ook in 2019 liggen op deskundigheidsbevordering van leerkrachten. Dit doet K&C door het organiseren van nascholingsaanbod, symposia en studiedagen. Daarnaast kunnen scholen terecht voor advies en begeleiding met betrekking tot visieontwikkeling en individuele trajecten. In het kader van We the North werkt K&C samen met noordelijke partners aan het experiment 'Brede uitrol best practices Cultuuronderwijs Noord Nederland'. Er wordt onder andere ingezet op een noordelijke cultuuracademie.
In Ten Boer voert K&C ook de steunfunctie voor het basisonderwijs uit. De daar aanwezige cultuurcoach legt de verbinding tussen het onderwijs en de culturele organisaties. Haren kent de Culturele Commissie Basisonderwijs Haren die jaarlijks een cultuurprogramma opstelt voor het basisonderwijs.
Wat willen we bereiken in 2019?
- We willen cultuureducatie op scholen in Haren en Ten Boer ook verder stimuleren;
- We willen een start maken met de Cultuurhopper, waarbij basisschoolkinderen kennis kunnen maken met cultuur. Dit wordt eventueel gekoppeld aan de pilotwijken waar VRIJDAG start met culturele activiteiten;
- We willen de mogelijkheden die het rijk biedt om het aantal combinatiefunctionarissen (cultuur) uit te breiden verkennen.
Wat gaan we hiervoor doen?
- We introduceren de cultuurhopper en monitoren de voortgang;;
- We maken een plan waarin we aangeven hoe we combinatiefunctionarissen cultuur willen inzetten;
- We continueren de inzet van de cultuurcoach in Ten Boer.