Programma 6 Cultuur

Bijdrage(n) verbonden partijen

Martiniplaza BV

Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij

Budget achterstallig onderhoud
Het belangrijkste beleidsrisico voor 2018 was de vaststelling van het benodigde budget voor het vastgestelde achterstallig onderhoud voor de periode 2017 t/m 2020 (MJOP2). Dit risico is vervallen omwille van het feit dat het budget door de gemeenteraad beschikbaar is gesteld.

Gebouw en installaties/ governance
In het kader van de zekerstelling voor de gemeente van het vastgoed in geval van faillissement van MartiniPlaza is in samenspraak met de stadsadvocaat gekozen voor een koers waarin de huidige B.V. is gesplitst in een vastgoed-B.V. en een exploitatie-B.V. Realisatie vond plaats per 1 januari 2019.

De directeur van de huidige B.V. is benoemd tot directeur van beide nieuwe B.V.’s. Op die manier is een eenheid van beleid rondom MartiniPlaza doorgevoerd. Door deze aanpak wordt het oorspronkelijk gemelde risico dat er rondom het vastgoed in relatie tot marketing scenario’s separate visies zouden kunnen ontstaan, voorkomen.

Belastingdienst/VPB
Met de belastingdienst zijn afspraken gemaakt in het kader van de VPB. Onderdeel van die afspraken was dat de gebouwen in installaties zouden overgaan naar het gemeentelijk vastgoedbedrijf. Nu die overgang niet zal plaatsvinden maar via een b.v. constructie (zie hierboven) vorm wordt gegeven, gaat opnieuw overleg plaatsvinden met de belastingdienst. Dit overleg zal erop zijn gericht de gemaakte afspraken zoveel mogelijk te handhaven opdat de belastingdienst er geen aanleiding in zal vinden de hoogte dan wel de mate van terugwerkende kracht van de VPB-afdracht ter discussie te stellen.

Schade als gevolg van werkzaamheden zuidelijke ringweg
Een geheel nieuw risico is ontstaan door de werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg. Door het verlagen van de waterstand zijn er verzakkingen opgetreden met gevolgen voor de leidingen, afvoer, riool en bekabeling onder het gebouw. De geschatte schade bedraagt momenteel 2,7 miljoen euro.

Relevante beleidsinformatie

Onderhoud gebouw
Wij hebben opdracht gegeven om op korte termijn een inventarisatie te laten uitvoeren van de panden, de installaties en de terreinen van MartiniPlaza met als doel een Meer-Jaren-onderhouds-Plan (MJOP) 2020 – 2030 te ontwikkelen. Hierdoor zullen wij op proactieve wijze inzicht krijgen in de totale onderhoudsbehoefte van MartiniPlaza in deze periode, de bijbehorende kosten, de planning en mogelijke fasering daarvan.

Definitieve rechtsvorm
De definitieve rechtsvorm is hierboven reeds omschreven. De huidige B.V. is inmiddels gesplitst in een vastgoed B.V. en een exploitatie B.V. De huidige directeur blijft directeur van beide B.V.’s. Het vastgoed is in de bestaande B.V. achter gebleven en wordt verhuurd aan de exploitatie B.V.

Begroting 2019
De begroting 2019 is in november 2018 vastgesteld in de aandeelhoudersvergadering. .

Groninger Archieven

Relevante beleidsinformatie

 De functie van de archieven verschuift naar een brede publieksinstelling met als doel om de geschiedenis van stad en provincie onder de aandacht te brengen. Hiermee wordt de verbinding gelegd tussen het onderzoek dat in de archieven wordt gedaan en de groeiende belangstelling in regionale geschiedenis.
Digitalisering blijft de komende jaren de rode draad voor de Groninger Archieven. Het accent wordt gelegd op de groei van digitale toegankelijkheid en digitale dienstverlening. Tot 1 januari 2021 wordt toegewerkt naar een te raadplegen collectie onderverdeeld in een fysiek en digitaal deel, met voor beide een eigen depot en eigen publieks-toegankelijkheid.

Beleidsrisico

De Groninger Archieven zijn voor de opbrengsten voor het grootste deel afhankelijk van de bijdragen van de gemeente en het Rijk. Bezuinigingen van deze partijen kan invloed hebben op de opbrengsten en het realiseren van de beleidsdoelen.

Voor meer informatie over de verbonden partijen zie paragraaf 6 verbonden partijen.