Publiek vervoer Groningen Drenthe
Publiek Vervoer Groningen Drenthe | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling |
Vestigingsplaats | Assen |
Doelstelling en openbaar belang | Publiek Vervoer Groningen Drenthe is erop gericht zoveel mogelijk inwoners van Groningen en Drenthe de mogelijkheid te bieden zelfstandig, efficiënt en betaalbaar te reizen met verschillende vormen van Publiek Vervoer, voor zover zij niet in staat zijn om gebruik te maken van het reguliere openbaar vervoer, om zo deel te kunnen nemen aan de samenleving. |
Relatie met programma | 4 Welzijn, gezondheid, zorg, vernieuwing sociaal domein |
Deelnemende partijen | Gemeenten: Appingedam, Delfzijl, Groningen, Het Hogeland, Loppersum, Midden-Groningen, Oldambt, Pekela, Stadskanaal, Veendam, Westerkwartier, Westerwolde, Aa en Hunze, Assen, Borger-Odoorn, Coevorden, De Wolden, Emmen, Hoogeveen, Meppel, Midden-Drenthe, Noordenveld, Tynaarlo, Westerveld en het OV-Bureau Groningen Drenthe. |
Bestuurlijk belang | Een collegelid is lid van het bestuur van Publiek Vervoer. |
Financieel belang | Voor de gemeente Groningen is de bijdrage in 2019 106 duizend euro. De bijdragen van de deelnemende partijen zijn gebaseerd op de verdeling van gelden in de Algemene uitkering. Deze bijdragen worden jaarlijks geïndexeerd. |
Vermogen | De GR is in 2018 gestart. Het vermogen bedraagt 0 euro. Het tekort van 2018 ad 533 duizend euro is verrekend met de deelnemers. Voor de gemeente Groningen (na herindeling) bedraagt het aandeel 70 duizend euro. Dit is verwerkt in de jaarrekening 2018. |
Financieel resultaat | Het begroot resultaat over 2019 bedraagt 4 duizend euro. |
Financiële risico’s | In de GR is de mogelijkheid opgenomen om uit te treden, na minimaal twee jaar (art. 25). Over de financiële afwikkeling dient in dat geval te worden onderhandeld. Dit biedt enerzijds de gelegenheid om te bezien hoe de samenwerking en het Publiek Vervoer zich ontwikkelen. Uittreden brengt echter de noodzaak mee om langs andere weg het doelgroepenvervoer in te kopen. Naar verwachting is dit duurder dan de huidige aanbesteding (zie business case). Aan de andere kant zal het eventueel uittreden van andere partners naar verwachting financiële gevolgen hebben voor de gemeente Groningen. ● Extra inkomsten voor extra inzet op innovatie en doorontwikkeling zijn de komende jaren te verwachten door cofinanciering vanuit Europese subsidies en het Rijk ● Door de toenemende vergrijzing moet rekening gehouden worden met een mogelijke autonome groei van het aantal Wmo-pashouders van circa 2% per jaar (gebaseerd op cijfers van het CBS). |