Ons doel is dat fietsers overal snel, comfortabel en veilig kunnen komen. Goede fietsverbindingen naar openbaar vervoer knooppunten, belangrijke economische trekkers (dynamo's) én de regio zijn belangrijk. In ons fietsnetwerk onderscheiden we het hoofdnetwerk, gericht op de snelle en doorgaande fietser, en het basisnetwerk, ontsluitend en fijnmazig. We zorgen voor de samenhang van ons fietsnetwerk op twee manieren. In de eerste plaats kijken we in samenhang en naar fietsverbindingen. We benaderen niet elk fietspad apart, maar richten ons op het fietsnetwerk van deur tot deur. Ten tweede benaderen we de fiets als onderdeel van de totale vervoersketen, omdat niet iedere reis zich helemaal voor het gebruik van de fiets leent. Daarom proberen wij de fiets in te zetten om het eerste en laatste gedeelte van de reis mee af te leggen.
Met de volgende indicatoren wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie-indicatoren | Beoogd |
Aantal OV-fietsverhuurlocaties bij stations en P+R-terreinen | 7 |
Aantal aangelegde ontbrekende schakels | 1 |
Aantal Fietsroutes Plus (verbinding met de regio) | 4 |
Aantal verkeerslichten met slimme techniek | 28 |
Aantal ontbrekende schakels in het fietsnetwerk | 6 |
Hoe staan we ervoor?
In onze fietsstrategie hebben we het hoofdfietsnetwerk gedefinieerd, waarbij alle omliggende kernen aangesloten zijn op het fietsnetwerk van en naar de gemeente Groningen. De Fietsroutes Plus naar Zuidhorn, Bedum en Haren zijn inmiddels gereed, verreweg het grootste gedeelte van de Fietsroute Plus naar Ten Boer via de Stadsweg is inmiddels ook aangelegd. In Haren werken we momenteel aan een nieuwe fietstunnel onder het station door en in het verlengde hiervan wordt een aantal straten als fietsstraat heringericht.
Wat willen we bereiken in 2019?
Om het stedelijke en regionale hoofdfietsnetwerk verder te completeren willen we een aantal ontbrekende schakels realiseren. Het gaat om twee nieuwe Fietsroutes Plus, namelijk die naar Winsum en Leek, maar ook om nieuwe stedelijke fietsverbindingen langs de spoorlijn Groningen-Sauwerd (tussen Walfridusbrug en ACM-fietsbrug) en de Noordelijke Ringweg (tussen Iepenlaan en Park Selwerd). Daarnaast leggen we een fietsbrug aan over het Eemskanaal en werken we mee aan een Fietssnelweg Assen-Groningen. Tevens willen we ons netwerk van doorfietsroutes samen met onze partners in de regio herkenbaarder maken.
Wat gaan we hiervoor doen?
- Aanleggen fietspad parallel aan de spoorlijn Groningen-Sauwerd tussen ACM-fietsbrug en de Walfridusbrug. Zie ook de paragraaf Duurzaamheid;
- Aanleggen fietspad parallel aan de Noordelijke Ringweg tussen Iepenlaan en Park Selwerd;
- Planvorming voor de aanleg van een fietsbrug over het Eemskanaal. Zie ook de paragraaf Duurzaamheid;
- Planvorming voor de Fietsroutes Plus Groningen-Winsum en Groningen-Leek. Zie ook de paragraaf Duurzaamheid;
- Planvorming voor de Fietssnelweg Assen-Groningen langs het Noord-Willemskanaal. Zie ook de paragraaf Duurzaamheid;
- / Planvorming voor de fietstunnel ter hoogte van de Papiermolen. Zie ook de paragraaf Duurzaamheid en de paragraaf Integraal gebiedsgericht werken Zuid;
- Verbeteren herkenbaarheid van het regionale netwerk van doorfietsroutes.