Programma 7 Verkeer

7.2.1 Bereikbaarheid dynamo's HOV

Ons doel is: De dynamo's van Groningen zijn (inter-)nationaal en regionaal bereikbaar met kwalitatief hoogwaardig OV. Voor het functioneren van deze dynamo's is een goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer cruciaal. Dit wordt bereikt door het verbeteren van het aanbod, de betrouwbaarheid en dienstverlening van het openbaar vervoer. Ook wordt met het verbeteren van de aansluitingen binnen het openbaar vervoer en tussen openbaar vervoer en andere modaliteiten, gewerkt aan een ander cruciaal element voor de bereikbaarheid van dynamo's. Hoogwaardige openbaar vervoerknooppunten (onder andere de hubs) zijn daarbij een belangrijk onderdeel van het netwerk en zijn belangrijk voor de koppeling met Publiek Vervoer. Het verbeteren van de efficiëntie van het openbaar vervoer is daarnaast cruciaal om de groeiende vervoersbehoefte te faciliteren en het openbaar vervoer voor opdrachtgever en consument
betaalbaar te houden.

Voor de middellange termijn willen we:

  • Verbeteren treinverbinding Groningen - Randstad;
  • Verbeteren toegankelijkheid Hoofdstation;
  • Verbeteren bereikbaarheid busstation Zuid;
  • Verbeteren ketenvoorzieningen (onder andere de Hubs);
  • Verkennen mogelijkheden faciliteren stijgende vervoersvraag;
  • Opwaarderen bushaltes;
  • Afronden maatregelen uit het geactualiseerde HOV-maatregelenpakket;
  • Verder verduurzamen van het openbaar vervoer;
  • Met het openbaar vervoer innovaties aanjagen.

Met de volgende indicatoren wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Beoogd
2019

Aantal DRIS-panelen (overzichtspanelen) binnen de gemeente Groningen

≥ 242

Hoe staan we ervoor?

Algemeen
Het gebruik van het openbaar vervoer is de afgelopen jaren zowel op de HOV-lijnen als op de overige buslijnen boven verwachting sterk toegenomen. Deze stijging was in de periode 2014-2017 meer dan 30%. Deze stijging heeft gevolgen voor de dienstregeling, infrastructuur en omgeving

Wij zien ook dat op diverse routes in en naar onze gemeente de verkeersdoorstroming onder druk staat. Dit leidt voor het openbaar busvervoer ook tot langere reistijden en gaat ten koste van de stiptheid. Met de HOV-visie 2013 is daar waar mogelijk en nodig ingezet op beter gebruik van het spoor en vrije busbanen zodat het openbaar vervoer toch blijft doorstromen. Maar vooral in de stedelijke omgeving neemt de verkeersdruk de komende jaren nog verder toe en komt de busdoorstroming meer en meer onder druk te staan. Dat heeft ook invloed op de betaalbaarheid.

In de visie Bestemming Binnenstad (2016) kozen we voor een grotere binnenstad. Daarvoor maken we letterlijk meer ruimte door onder andere het openbaar vervoer niet langer dwars door maar langs de randen van de binnenstad te laten rijden. In en nabij deze verruimde binnenstad, waar de druk op de openbare ruimte hoog is, is het de opgave om de bussen voldoende doorstroming te blijven bieden op bestaande en nieuwe routes.

We zien dat openbaar vervoer steeds meer verbreed naar openbare mobiliteit. Het is daarom belangrijk de inrichting van en verbindingen van en naar openbaar vervoerknooppunten (zoals Hubs), stationslocaties en bushaltes inclusief bijbehorende (keten-) voorzieningen te verbeteren.

Ook willen we het openbaar vervoer verder verduurzamen en met het openbaar vervoer innovaties aanjagen. Inmiddels rijden er nu waterstofbussen en elektrische bussen in Groningen en Drenthe. De Q-Link Groen (lijn 1 en 2) rijdt nu elektrisch (oplaadpunten bij P+R Reitdiep en in Zuidhorn) en vier Q-liners van Arriva Touring rijden als proef op fossiel-vrije brandstof.

Samenhangend met de opening van P+R Meerstad is ook Tersluis nu met hoogwaardig openbaar vervoer bereikbaar en heeft met Q-link 5 een rechtstreekse verbinding met onder andere het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), de binnenstad en het Hoofdstation gekregen.

Een belangrijke gezette stap is de gunning van de busconcessie Groningen - Drenthe 2020 na een Europese aanbesteding voor een periode van 10 jaar Qbuzz. De basiskwaliteit van het openbaar busvervoer komt op een hoger niveau dan in de huidige concessie, de verduurzaming van het busvervoer neemt bij de start van de concessie in december 2019 direct een grote sprong vooruit, de reiziger wordt ontzorgd en bij de hand genomen en het financiële meerjarenperspectief wordt gunstiger.

Wat willen we bereiken in 2019?

In 2019 willen wij dat onze stedelijke dynamo's uitstekend met het openbaar vervoer bereikbaar zijn. Dit willen we bereiken door het verbeteren van het aanbod, de betrouwbaarheid en dienstverlening van het openbaar vervoer. Ook werken we aan het verbeteren van de aansluitingen binnen het openbaar vervoer en tussen openbaar vervoer en andere modaliteiten. In 2019 wordt aan verschillende projecten gewerkt die daar aan bijdragen. Zo zetten wij ons in voor het verbeteren van de verbinding tussen de Randstad en Groningen en wordt onder andere gewerkt aan het project UMCG Noord en de tunnel Paterswoldseweg en aanleg van dubbelspoor in het kader van het project Extra Sneltrein Groningen Leeuwarden. De werkzaamheden uit het spoorcontract als onderdeel van het project Spoorzone zijn in 2019 in uitvoering en de aanbesteding van het stationscontract is in 2019 afgerond. In Haren werken we aan het opwaarderen van het station inclusief stationsplein, nieuwe fiets- en voetgangerstunnel en in het verlengde hiervan fietsstraten. Door aanpassingen aan de N360 wordt de infrastructuur voor Q-link 6 verder verbeterd.

In 2019 werken we verder aan onze visie op het openbaar vervoer. Daarbij kijken wij vanuit gemeentelijk perspectief naar het OV-systeem en hoe zich dat verhoudt tot alle andere opgaven waarvoor wij aan de lat staan. Daarnaast gaan wij onder andere de mogelijkheden verkennen en bepalen op welke wijze wij de stijgende vervoersvraag (onder andere rekening houdend met de omgeving) willen faciliteren. Het verbeteren van de efficiëntie van het openbaar vervoer is daarbij cruciaal om de groeiende vervoersbehoefte te faciliteren en het openbaar vervoer betaalbaar te houden. Hoogwaardige openbaar vervoerknooppunten (zoals Hubs) zijn daarbij een belangrijk onderdeel van het netwerk en zijn belangrijk voor de koppeling met het Publieke Vervoer.

Wat gaan we hiervoor doen?

  • Uitvoeren werkzaamheden uit het spoorcontract als onderdeel van het project Spoorzone;
  • Afronden aanbesteding stationscontract als onderdeel van het project Spoorzone;
  • Uitvoeren werkzaamheden ten behoeve van aanleg dubbelspoor Zuidhorn - Hoogkerk en tunnel Paterswoldseweg in kader van project Extra Sneltrein Groningen Leeuwarden;
  • Inzetten op het verbeteren van de spoorverbinding tussen de Randstad en Groningen;
  • Realisatie HOV-knooppunt UMCG Noord;
  •  Verkennen van mogelijkheden voor verdere verduurzaming openbaar vervoer en innovaties;
  • Verder met het doorontwikkelen van de visie op openbaar vervoer;
  •  Centrum: Haltes op het Gedempte Zuiderdiep beter toegankelijk maken. Zie hier ook de paragraaf Integraal gebiedsgericht werken Centrum.   
ga terug