Programma 7 Verkeer

7.2.2 Stedelijke bereikbaarheid openbaar vervoer

Ons doel is: Alle wijken, dorpen en belangrijke functies zijn bereikbaar met het openbaar vervoer.Hierbij gaat het om reizen die (deels of volledig) met het openbaar vervoer worden gedaan met als herkomst en/of bestemming de zes dynamo's in de gemeente Groningen, werklocaties, scholen, winkelcentra of de eigen woning. Een deel van deze reizen wordt gedeeltelijk of volledig met het hoogwaardige openbaar vervoer gemaakt. Voor- of natransport is vaak lopen, fietsen, met de auto of ander openbaar vervoer.

Het OV-bureau Groningen-Drenthe stelt elk jaar de dienstregeling voor het volgende jaar vast. De gekozen dienstregeling, (de kwaliteit van) de infrastructuur en (de bereikbaarheid en kwaliteit van) stations en de bushaltes bepalen voor een belangrijk deel de waardering voor de bereikbaarheid van wijken, dorpen en belangrijke functies.

Met de volgende indicatoren wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Beoogd
2019

Waardering openbaar vervoer op buurtniveau

≥ 84% (zeer) tevreden

Hoe staan we ervoor?

Wij hebben meer ingezet op het bundelen en versterken van de drukkere buslijnen (en daarmee frequentere en zo rechtstreeks mogelijke lijnen) en het verbeteren van de overstap tussen openbaar vervoer en tussen openbaar vervoer en andere modaliteiten op bijvoorbeeld Hubs. Hierdoor neemt de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer toe en stijgt het gebruik van zowel de HOV-lijnen als niet-HOV-lijnen. Keerzijde hiervan is dat het openbaar vervoernet in sommige gebieden minder fijnmazig wordt. Er zijn doelgroepen voor wie dit niet acceptabel is. De vraag is gerechtvaardigd of ons huidige vervoersysteem nog voldoet om deelname van iedereen aan het maatschappelijke leven te garanderen. In de OV-visie willen wij richting geven aan deze vraagstukken.

Wat willen we bereiken in 2019?

We willen dat niet alleen de dynamo's uitstekend met het openbaar vervoer bereikbaar zijn, maar ook dat andere gebieden uitstekend met het openbaar vervoer bereikbaar zijn. Een belangrijke graadmeter hiervoor is de jaarlijks te houden enquête op wijk- en buurtniveau die de waardering van het openbaar vervoer per wijk en buurt aangeeft. Mede op basis van de uitkomsten van deze enquête in 2018 en heldere geformuleerde ambities in een op te stellen strategie/visie op het openbaar vervoer willen we in 2019 sturen op verbeteringen. Ook is onze inzet om in 2019 meer duidelijkheid over de aanleg van station Hoogkerk te hebben.

Wat gaan we hiervoor doen?

  • Sturen op verbeteringen voor het openbaar vervoer in buurten met een lage waardering van het openbaar vervoer, mede op basis van geformuleerde ambities in de op te stellen strategie/visie op het openbaar vervoer;
  • Met Publiek Vervoer als Groningen/Drenthe uitvoeren van 1 van de 7 landelijke pilots op het gebied van Mobility as a Service (MaaS);

 West: Zie hier ook de paragraaf Integraal gebiedsgericht werken West;   

  • Verder verkennen mogelijkheden en draagvlak station Hoogkerk.
ga terug