Programma 7 Verkeer

7.4.1 Parkeervoorzieningen

We bieden in de gemeente verschillende vormen van parkeren aan. Buurtbewoners parkeren in buurtgarages (voor zover daar plek is) of op straat. Die buurtgarages bieden we kostendekkend aan. Bezoekers aan de stad parkeren op straat of in de parkeergarages. Forenzen en andere langparkeerders parkeren op P+R-terreinen aan de rand van de stad. Die P+R-terreinen zijn, zoals alle gemeentelijke voorzieningen, schoon, heel en veilig. Door het aanbieden van voldoende en goed vindbare stallingen, met en zonder toezicht, beperken we de overlast van geparkeerde fietsen op straat zo veel mogelijk.

Met de volgende indicatoren wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Beoogd
2019

Aantal parkeerplaatsen op P+R-terreinen

4200

Aantal wijken waarmee een parkeerplan is opgesteld

6

Aantal openbare laadpunten voor elektrische voertuigen

150

Aantal laadpunten in gemeentelijke parkeergarages

38

Hoe staan we ervoor?

De parkeergarages die de gemeente Groningen in exploitatie heeft, blijven het onverminderd (redelijk tot) goed doen. Dat geldt ook voor de buurtstallingen. Ook straatparkeren laat een positief resultaat zien. Het parkeerbedrijf staat er daardoor er financieel goed voor. De meerjarenprognose ziet er de eerstkomende jaren goed uit, maar laat wel eerst een dip zien als garage Forum in de boeken komt in 2019 (exploitatie) en 2020 (kapitaallasten). Ook blijft de exploitatie van het parkeerbedrijf kwetsbaar door de omvang van de onderliggende leningen, kapitaallasten en macro-economische omstandigheden.

De autonome groei van het parkeren op P+R-terreinen lijkt af te vlakken, maar we verwachten dat het gebruik van de P+R-terreinen de komende jaren toch zal toenemen dankzij een toenemende druk op de bereikbaarheid van de stad als gevolg van de Aanpak Ring Zuid en nog te realiseren kwaliteitsverbeteringen.

In het fietsparkeren zien we een blijvend hoge druk van geparkeerde fietsen in de openbare ruimte, vooral in de binnenstad en rond OV-knooppunten. Met korte, snelle, soms experimentele acties proberen we dat terug te dringen. Voor structurele verbetering onderzoeken we de mogelijkheden van extra stallingsruimte in gebouwde voorzieningen in de binnenstad.

Wat willen we bereiken in 2019?

Na de herindeling hebben we binnen de gemeente te maken met verschillen in regelgeving, vergunning(uitgifte), prijzen én beleid. De harmonisatie van dat beleid en implementatie daarvan is een belangrijke opgave voor 2019.

De ambities gaan we in 2019 verder invullen. Dat begint op straat – in buurten waar de parkeerdruk hoog is maar we nog geen parkeerregime kennen (zoals Helpman), in buurten mét een parkeerregime waar het desondanks druk is (zoals Badstratenbuurt), of in buurten waar bouwontwikkelingen een parkeerregime nodig maken (onder andere Selwerd). In deze buurten staat de kwaliteit van de openbare ruimte onder druk of is het nodig maatregelen te nemen om een (te) hoge parkeerdruk, klachten van buurtbewoners en fout geparkeerde auto’s te voorkomen. In die buurten gaan we met de bewoners in gesprek over de manieren waarop we de parkeerproblemen kunnen oplossen.

Om een deel van de parkeerproblemen in de wijken rondom de binnenstad werkelijk op te lossen, moeten we de vergunningensystematiek optimaliseren. Daartoe gaan we de huidige indeling in parkeergebieden tegen het licht houden en willen we naar een eenduidige set van tijdvensters toe.

Ook de parkeernormen zijn een belangrijk instrument in het gebruik van openbare ruimte, maar deze blijken in de praktijk niet altijd adequaat en/of noodzakelijk. Daarom gaan we ze actualiseren.

Om elektrisch rijden te stimuleren, starten we samen met de provincie een concessie, waarmee we 400 laadpalen over de gemeente gaan uitrollen. De huidige en toekomstige ontwikkelingen rondom deelautosystemen zijn daarbij relevant vanwege de verbanden met de laadinfrastructuur, maar ook bijvoorbeeld de parkeerdruk en het vergunningensysteem.

Wat gaan we hiervoor doen?

  •   Gebiedsplannen opstellen voor Selwerd en Selwerd-Zuid, Helpman-west en Zuidoost en Indische Buurt/ Korrewegwijk;
  •  Centrum: Vergroten parkeergebied Binnenstad. Zie hier ook de paragraaf Integraal gebiedsgericht werken Centrum ;
  • Herijken parkeernormen;
  •  Verder verbeteren kwaliteit P+R. Zie voor meer informatie de paragraaf Duurzaamheid;
  •   Start concessie uitrol 400 laadpalen elektrisch rijden;
  • Harmoniseren gemeentelijk parkeerbeleid.
ga terug