Programma 7 Verkeer

7.4.2 Parkeerbedrijf

Parkeerbedrijf
Het parkeerbedrijf is primair belast met de uitvoering van beleidsmaatregelen op het gebied van parkeren. Het takenpakket van het Parkeerbedrijf omvat de exploitatie van parkeergarages en buurtstallingen, het aanbieden van parkeerplekken op straat (parkeerautomaten, opdrachtgever handhaving, vergunningverlening, onderhoud en exploitatie) en het aanbieden en onderhouden van fietsparkeerplekken in gebouwde voorzieningen. Ook het beheer en gebruik van de P+R-terreinen valt onder regie het Parkeerbedrijf.

Handhaving
Voor goed werkend parkeerbeleid is parkeerhandhaving belangrijk. Met parkeerhandhaving willen we de gemeente toegankelijk houden en onveilige situaties voorkomen - door zichtbaar, herkenbaar en aanspreekbaar aanwezig te zijn in de wijk en nauw samen te werken met de politie. Wij zijn gastheer, maar als mensen de regels overtreden treden wij stevig op. Wij maken werk van het niet-betalen. Aan de hand van de geconstateerde betalingsbereidheid zetten wij onze parkeerhandhavers gericht in op locaties en tijdstippen. We handhaven de parkeerregels langs twee wegen: fiscaal (betaald parkeren) en via de Wet Mulder (foutparkeren). De hoogte van de naheffingsaanslag stellen we jaarlijks vast op basis van de kosten van de handhaving, waarbij het maximum wettelijk is bepaald.

Met de volgende indicatoren wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Beoogd
2019

Betalingsbereidheid bij betaald parkeren

90-95%

Aantal uren inzet parkeerhandhaving *

-

* totale inzet voor de nieuwe gemeente Groningen is nog onbekend.
Voor de voormalig gemeente Groningen wordt 40.000 uur beoogd in 2019.

Hoe staan we ervoor?

Het Parkeerbedrijf staat er financieel goed voor. Toch zien we voor 2019 wel een aantal risico’s. Zo is het resultaat van het parkeerbedrijf (voor een groot deel) afhankelijk van macro-economische ontwikkelingen, waar we maar weinig invloed op kunnen uitoefenen. Gaat het economisch goed, dan schrijven we zwarte cijfers. Gaat het economisch minder, dan merken we dat direct in de inkomsten. Naast deze macro-economische invloeden kent de exploitatie van het parkeerbedrijf verschillende andere risico’s: zo maken de hoge kapitaallasten ons erg gevoelig voor eventueel stijgende rentes.

Voor handhaving geldt dat we vrijwel iedere dag op betaald parkeren handhaven, inclusief koopzondagen- en op enkele feestdagen. Dit doen wij zo optimaal mogelijk. De aanbesteding van het scanvoertuig is voltooid. Vanaf 2019 wordt deze structureel ingezet voor onze parkeerhandhaving. Tot die tijd wordt het scanvoertuig door ons gehuurd. Met de scanauto hebben wij een groter bereik: er kunnen namelijk meer controles worden uitgevoerd. Dit heeft in 2018 al geleid tot een stijging in de opbrengsten uit naheffingsaanslagen. Wij verwachten dat deze opbrengsten in 2019 verder zullen stijgen, die echter enkel gebruikt kunnen worden om de kosten van oplegging en inning te dekken.

Wat willen we bereiken in 2019?

Het openen, in de markt zetten en exploiteren van de nieuwe garage onder het Forum is een belangrijke opgave voor 2019. Tegelijkertijd nemen we ook de fietsenstalling in gebruik. Daarmee voegen we een belangrijke locatie en extra capaciteit toe aan ons parkeerareaal en krijgen we mogelijkheden de overlast van gestalde fietsen op straat in de oostelijke binnenstad te verminderen. Met de opening en exploitatie komen ook de verwachtingen en risico’s waar het gaat om ingroeitijd en bezettingsgraden; die monitoren we nauwgezet.

Qua onderhoud zijn de parkeerapparatuur aan het Bleekveld en het parkeerdek van buurtstalling Bleekveld in 2019 aan de beurt.

Verder verwachten we in 2019 de resultaten van onderzoek naar maatregelen die een direct effect op de resultaten van het Parkeerbedrijf kunnen hebben. De effecten van extra stallingscapaciteit voor fietsen in gebouwde voorzieningen, het parkeervrij maken van de Diepenring of het opheffen van parkeerplekken op straat zien we bij implementatie direct terug in de exploitatie en een vermindering van het resultaat. We verwachten dat die exploitatie voorlopig nog voldoende robuust is om daaraan ruimte te kunnen bieden. Geld verdienen is niet het doel. Waar dat mogelijk is willen we waarde toevoegen aan de gemeente en maatschappelijke belangen kunnen dan zwaarder wegen dan bedrijfseconomische belangen. De financiële gevolgen brengen we per project in beeld.

Wat gaan we hiervoor doen?

  • (Financiële) risico’s parkeerbedrijf zoveel mogelijk beperken in een continue afweging tussen bedrijfseconomische en maatschappelijke belangen;
  • Optimaliseren digitalisering handhaving: zo efficiënt mogelijk gebruik maken van onze scanauto;
  • Handhaven parkeerregels;
  • Vervangen parkeerapparatuur Boterdiep;
ga terug