Paragraaf 9 Bedrijfsvoering

Beleidsvoornemens 2019

Organisatie ontwikkeling
Uitgangspunt is en blijft een wendbare en flexibele organisatie die zich aan kan passen op de veranderende vraag van burgers: (meer) participatie door burgers; met leidinggevenden en medewerkers die oog hebben voor wat er zich buiten hun eigen ‘stukje’ afspeelt, wat de samenleving vraagt, met daadkracht en resultaatgerichtheid. Deze veranderende vraag van burgers, met de verregaande technologische ontwikkelingen heeft een grote impact op onze organisatie.
We maken stappen in deze verandering; tegelijkertijd is het ook een zaak van de lange adem. De komende jaren zullen we onze organisatie ontwikkeling langs de vier ontwikkellijnen verder blijven doorontwikkelen.  

Speerpunten voor 2019
Belangrijke speerpunten voor 2019 zijn in elk geval het realiseren van de herindeling, de (verdere) voorbereiding van de Omgevingswet, de blijvende inzet op verjonging, aandacht voor krimp van de interne arbeidsmarkt en externe inhuur. Zie voor een beschrijving van deze speerpunten meer in detail en de andere beleidsvoornemens de collegebrief aan de raadscommissie HRM. Aanvullend gaan we voor 2019 verder aan de slag met:  

ICT en technologische innovatie
Ook in 2019 gaan we verder met nieuwe en bestaande initiatieven en activiteiten op het gebied van ICT en technologische innovatie, data-analyse en datascience; onder andere in de samenwerking met het CBS in het Urban Data Center (we hebben de samenwerking verlengd), deelname in het Europees project ‘Like! building a local digital innovation culture’ (om zowel inwoners, bezoekers als medewerkers digitaal vaardig te maken) en blockchain initiatieven.

Informatie en automatisering
De outscourcing van een deel van de ICT-voorzieningen voor de komende zes jaar is in 2019 een feit. Het gaat om de dienstverlening rondom digitale werkplekken, printvoorzieningen, netwerk- en telefonievoorzieningen, applicatiebeheer, serveropslag en de ICT Servicedesk. Met de outsourcing kan de I&A organisatie zich ontwikkelen tot een organisatie die zich voor al richt op de strategische en tactische inzet van ICT. De regie op de outscourcing en de verdere standaardisatie van software zijn belangrijke speerpunten voor 2019.  

Verbeterprogramma financiën en control
In 2018 bracht PwC het concept Accountantsverslag over de jaarrekening 2017 uit met daarin een goedkeurende verklaring. Een mooi resultaat, na de afkeurende verklaring over 2016, waaraan onze organisatie met PwC hard heeft gewerkt. Reparatie en herstel van fouten stond voorop. Het is nu zaak, en deze conclusie delen wij met PwC, de verbeteringen te borgen. Met het (middel-)lange termijn verbeterprogramma beogen we deze structurele verbeteringen. Zodat we (nog) efficiënter en effectiever kunnen sturen op de thema's en ontwikkelingen in de toekomst. Het gemeentebrede (middel-)lange termijn programma is opgezet voor de duur tot aan de zomer 2020. Resultaten zijn dan onder andere de vaststelling van een visie op control, de strategische herinrichting van het Grondbedrijf, herontwerp Financiële eenheid en een interne audit functie dat minimaal voldoet aan niveau COS610-2a
Zie voor opzet, doelstellingen en resultaten het verbeterprogramma administratieve beheersing.

HR agenda 2019
Flexibel, wendbaar; resultaatgericht en daadkrachtig. Ook in 2019 zullen we onze organisatie ontwikkeling en HR agenda op deze thema’s inrichten. Het vergroten van de mobiliteit, de ontwikkeling van medewerkers en leidinggevenden en het vergroten van de diversiteit zijn daarin belangrijke pijlers. We nemen ook in 2019 weer deel aan de jaarlijkse benchmark Vensters voor Bedrijfsvoering. Door middel van landelijke vergelijking willen we het inzicht in en sturing op de belangrijkste thema’s (waaronder mobiliteit) vergroten. We participeren actief om de kwaliteit van de Benchmark te verbeteren (parameters en definities).

Inkoop: bijdrage aan lokale economie, duurzaamheid en social return
Met ons inkoopbeleid willen we als gemeente een directe bijdrage leveren aan onze gemeentelijke doelstellingen, zoals versterking van de lokale economie, duurzaamheid en social return. Op 26 juli 2018 hebben we de raad geïnformeerd over de evaluatie van het inkoop- en aanbestedingsbeleid.
Zie collegebrief: Inkoop en aanbestedingsbeleid.
De evaluatie laat zien dat we de afgelopen jaren kansen hebben benut op de diverse beleidsterreinen. Verbeterpotentieel ligt onder meer op gebied van innovatie en verdere stimulering van de lokale economie. Dit zullen we meenemen in het inkoop- en aanbestedingsbeleid 2019-2022. Daarnaast willen we impact-ondernemingen (ondernemingen met een maatschappelijke meerwaarde) een prominentere rol geven binnen inkoop- en aanbestedingen, zoals ook verwoord in het Actieprogramma 'Ondernemen met Impact!' 2019-2022.

Informatieveiligheid
We blijven onze energie richten op het voldoen aan wet en regelgeving, ENSIA normen (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) en verbeteringen vanuit de accountantscontrole. Gerichte speerpunten in 2019 zullen zijn: Bewustwording, logische toegangsbeveiliging en afspraken met derden (zowel partijen waar we dienstverlening aan leveren als partijen die ons dienstverlening leveren).

Coalitieakkoord 2019-2022 gezond, groen en gelukkig Groningen

Organisatie ontwikkeling
De gemeente wordt gemaakt door de mensen die er wonen en werken, actieve maatschappelijke organisaties, ondernemers en kennisinstellingen. We kunnen onze ambities alleen verwezenlijken in nauwe samenwerking en verbondenheid met hen. In het coalitie akkoord Gezond, Groen, Gelukkig Groningen is samenwerken – extern en intern – dan ook hèt uitgangspunt om onze opgaven voor een sociale, groene, sterke en gezonde samenleving te kunnen verwezenlijken.

De nieuwe coalitie hecht meer dan ooit aan de verbinding van fysieke en sociale thema’s. Dat betekent dat we naast integraal en gebiedsgericht vooral opgavegericht werken. En dat betekent een omslag in de aansturing van de organisatie: we maken een duidelijk onderscheid tussen integrale en sectorale opgaven. De meer sectorale opgaven laten we over aan de portefeuillehouder, zoals dat gebruikelijk was. Voor de meer integrale opgaven gaat een strategisch beraad functioneren, met deelname van meerdere portefeuillehouders. Daarnaast willen wij een terugkerend reflectief collegeberaad, bijvoorbeeld over de manier van samenwerken met onze externe partners.

Investeren in een goede relatie met onze inwoners en partners en samen werken aan de opgaven van onze gemeente betekent ook investeren in de gemeentelijke organisatie. Een wendbare en flexibele organisatie met aandacht voor samenwerking en resultaat, dat is wat de samenleving van ons vraagt.

Betrokken en bevlogen medewerkers zijn van groot belang om opgavegericht te kunnen werken en in samenwerking resultaten te boeken. We leggen de verantwoordelijkheden dan ook lager en versterken eigenaarschap en externe oriëntatie. Ook verankeren we het gebiedsgericht werken in de organisatie.

Extra beleid

Er zijn op het gebied van bedrijfsvoering en organisatie aanvullende middelen beschikbaar gesteld voor diverse knelpunten en ambities. Deze middelen zijn verwerkt in de desbetreffende programma’s en hebben betrekking op onder meer onze digitale dienstverlening, digitalisering van archiefbestanden (onder meer voor de omgevingswet) en transitie van DIV, modernisering ICT, uitbreiding van het college en ondersteuning en frictiekosten. Ook op gebied van onderhoud, huisvesting en huur vastgoed en hebben we in 2019 aanvullende middelen beschikbaar gesteld.

Taakstellingen en taken organisatie

In het coalitieakkoord is sprake van twee taakstellingen die betrekking hebben op de interne loon- en prijscompensatie organisatie en taken in de organisatie (inclusief externe inhuur). Deze taakstellingen zijn bij aanbieding van de begroting 2020 nader uitgewerkt in reële/onderbouwde plannen.