Paragraaf 8 Lokale heffingen

Leges en heffingen

Hieronder geven wij een toelichting op de ontwikkeling van de diverse belastingen van de voormalige gemeente Groningen.

Leges Burgerzaken
Onder leges burgerzaken verstaan wij de tarieven voor reisdocumenten, verklaring omtrent gedrag, inlichtingen en afschriften burgerlijke stand, rijbewijzen, huwelijken en afschriften basisregistratie personen (BRP). Voor de tarieven voor afschriften BRP en huwelijken is het uitgangspunt dat de producten in totaliteit kostendekkend zijn (raadsbesluit november 2006). Voor de andere producten geldt dat de rijksoverheid de hoogte van de tarieven vaststelt. De kostendekkendheid van de producten burgerzaken loopt uiteen. Maar de totale kostendekkendheid van deze producten komt uit op 71% (2018: 79%). Het verschil wordt vooral veroorzaakt door het product reisdocumenten. De inkomsten zijn 973 duizend euro lager dan in 2018. Oorzaak is de verlenging van de geldigheidsduur van reisdocumenten van 5 naar 10 jaar. Hierdoor daalt de kostendekkendheid van de reisdocumenten van 80% in 2018 naar 64% in 2019.

Daarnaast daalt de kostendekkendheid van de huwelijksleges van 109 % in 2018 naar 86% in 2019. Oorzaak is dat burgers steeds vaker kiezen voor het goedkope baliehuwelijk. Bovendien daalt de opbrengst van de huwelijksleges met 10 duizend euro omdat er vanaf 1 juli 2019 een korting van 25% wordt toegepast op deze leges. De aanleiding daarvoor was de geplande verbouwing van het stadhuis waardoor er geen gebruik gemaakt zou kunnen worden van de trouwzaal. De verbouwing van het stadhuis wordt weliswaar uitgesteld naar 2020 maar het is niet mogelijk de kortingsregeling terug te draaien. De kortingsregeling is opgenomen in de Legesverordening die eind vorig jaar door de raad van de oude gemeente Groningen is vastgesteld. De raad van de nieuwe gemeente mag met ingang van 2020 wel een nieuwe Legesverordening vaststellen maar de bestaande verordening niet wijzigen.  

Rioolheffing
Bij de rioolheffing is het uitgangspunt volledige kostendekking. Van belang voor het bepalen van het tarief in 2019 is naast de kostenontwikkeling de voorziening riolering vervangingsinvesteringen. Een doorkijk naar de toekomst (50 jaar) laat zien dat door de benodigde vervangingsinvesteringen de rioolheffing op termijn wellicht verdrievoudigd moet worden. Voor de duidelijkheid: er wordt dan niets extra's gedaan ten opzichte van het huidige rioolstelsel. Dit toekomstbeeld heeft ertoe geleid dat drie jaar geleden de voorziening riolering vervangingsinvesteringen is ingesteld. Bij een gelijkblijvend tarief wordt 1,78 miljoen euro aan de voorziening toegevoegd.
Zowel de verwachte baten als de verwachte lasten nemen met 3% toe ten opzichte van 2018. De directe baten nemen toe als gevolg van een toename van het aantal aansluitingen gebaseerd op lopende en geplande bouwprojecten in 2018 en 2019. De lasten nemen met name toe bij programma/projecten riolering (400 duizend euro).

Afvalstoffenheffing
Bij de afvalstoffenheffing is het uitgangspunt volledige kostendekking. Bij het bepalen van de tarieven speelt de voorziening afvalstoffenheffing een rol. De voorziening afvalstoffenheffing is opgebouwd uit de voordelige resultaten op het taakveld huishoudelijk afval in achterliggende jaren. De opdracht van de raad uit 2012 is om de stand van de voorziening (huidige stand 3,8 miljoen euro) omlaag te brengen. In de begroting 2018 gaan we uit van een onttrekking aan de voorziening van 0,7 miljoen euro. Per saldo zal de onttrekking aan de voorziening in 2018 uitkomen op 0,45 miljoen euro. Dit is het gevolg van een gedurende het begrotingsjaar doorgevoerde systeemwijziging met betrekking tot afschrijvingen. Het gewenste niveau van de voorziening is 1,7 miljoen euro. Als de voorziening die stand bereikt heeft, zal er geen jaarlijkse onttrekking meer begroot worden. In 2022 zal een nieuw afvalverwerkingscontact naar verwachting tot lagere verwerkingskosten leiden waardoor de afvalstoffenheffing kan dalen. Met onttrekkingen aan de voorziening in de komende jaren wordt het opgebouwde surplus teruggegeven aan de bewoners. In de raadsvergadering van oktober 2018 is besloten om de ingezette lijn van een jaarlijkse onttrekking aan de voorziening van 0,7 miljoen euro te blijven volgen. Hierdoor blijft het tarief in 2019 ongewijzigd.

Bij de afvalstoffenheffing nemen de verwachte baten toe met 2% ten opzichte van 2018 als gevolg van genoemde effect in de aansluitingen. De verwachte lasten nemen ook toe met 2%. Bij de lasten is rekening gehouden met een toename van de kosten van kwijtscheldingen met 175 duizend euro. Verder zijn met name de kosten van vuilverwerking en verbrandingsbelasting gestegen. De opbrengst vanuit de overige afvalstromen (waaronder kunststofinzameling) en de hiermee samenhangende kosten maken met ingang van 2019 geen onderdeel uit van de bepaling van het tarief voor afvalstoffenheffing. In totaal gaat het om zowel 3,5 miljoen aan opbrengsten minder en 3,5 miljoen aan kosten minder in 2019.

Tarieven 2019 voormalige gemeente Groningen:

Bedrag x 1 euro

1-persoons huishouden

236,40

2-persoons huishouden

276,48

3-7-persoons huishouden

333,36

>8-persoons huishouden

442,80

Begrafenisrechten
De kostendekkendheid van de begrafenisrechten na volume effecten en indexering is 100%. Bij de baten is rekening gehouden met een tariefstijging van 2,5%.

Leges Instemmingsbesluit Telecommunicatieverordening en Graafverordening
Bij de baten is rekening gehouden met een tariefstijging van 2,5%. De lasten zijn met name toegenomen door hogere DO (directie overhead) en apparaatskosten.

Evenementen
Opbrengsten leges evenementen zijn in 2019 begroot op 108 duizend euro. De kosten zijn begroot op 634 duizend euro. De kostendekkendheid komt hiermee uit op 17%. Het dekkingspercentage is door een kostentoename ten opzichte van de begroting 2018 met 2% verlaagd.

Leges Gehandicapten parkeerkaart
De opbrengsten zijn voor 2019 begroot op 64 duizend euro (24 duizend euro minder dan 2018) en de kosten op 177 duizend euro (20 duizend euro meer dan in 2018). De kostendekkendheid neemt hierdoor af van 50% naar 33%. De gemeenteraad heeft besloten dat deze leges niet kostendekkend hoeven te zijn maar enkel een tegemoetkoming in die kosten.

Leges vellen v.d. houtopstand
Er wordt een volumetoename verwacht van 37 duizend euro in 2019 ten opzichte van 2018 in verband met de toenemende drukte in de bouw. Doordat er weinig extra capaciteit nodig is om deze aanvragen goed af te handelen stijgt het dekkingspercentage van 63% naar 94% in 2019. Ter dekking van de kostenstijgingen zijn de tarieven met 2,5% verhoogd.

Leges terrasvergunning
Dit is een nieuwe lege, die onlangs is ingevoerd ter aanvulling op een reductie van de vergunningplicht bij de horecavergunningen. De kostendekkendheid is 89% in 2019. De begrote opbrengst bedraagt 11 duizend euro.

Leges APV prostitutie
Driejaarlijks moeten er vergunningen worden verlengd, waarvoor leges worden geheven. Zo ook in 2019. Daardoor is de kostendekkendheid in 2019 verbeterd van 30 naar 105%. Dit percentage zal in 2020 en 2021 weer terugvallen.

Huisvestingswet
De opbrengsten zijn voor 2019 begroot op 56 duizend euro, inclusief indexering. Ten opzichte van de begroting 2018 is dit een toename van 8 duizend euro. Dit kan worden verklaard door volume effecten. De lasten zijn begroot op 94 duizend euro en de kostendekkendheid op begrotingsbasis bedraagt 60% (2018: 49%).

Leges Bouwactiviteiten
Bouwleges worden geheven om de kosten van het proces van bouwvergunningverlening te dekken. In de begroting is rekening gehouden met de grote bouwprojecten op basis van kengetallen (5-jaarsgemiddelde) voor de leges tot 200 duizend euro en de legesopbrengsten boven de 200 duizend euro. De werkelijke opbrengsten kunnen met een optimale prognosemethode altijd nog afwijken. Er kunnen mutaties in onderhavige projecten plaatsvinden en vertragingen optreden. Ook marktontwikkelingen kunnen het beeld sterk beïnvloeden. Voor 2019 zijn de inkomsten ten opzichte van 2018 met 1,555 miljoen euro toegenomen in verband met de toenemende drukte in de bouw. Er wordt extra personeel ingezet om deze aanvragen goed af te handelen, waardoor het effect per saldo neutraal is. Ter dekking van de kostenstijgingen zijn de tarieven met 2,5% verhoogd. Door een gewijzigde toedeling van de overheadkosten is de kostendekkendheid met 3% afgenomen naar 102% (2018: 105%).