Programma 7 Verkeer

7.3.1 Bereikbaarheid dynamo's auto

Ons doel is: De dynamo's van Groningen zijn bereikbaar met de (vracht-)auto.In de bereikbaarheid van de gemeente en de dynamo's zijn de wegen die onze gemeente met de regio en de rest van Nederland verbinden belangrijk. De komende jaren neemt de druk op de weg toe. Het is onze uitdaging om een goede balans te vinden tussen oplossingen voor de doorstromingsproblemen en het behouden van een leefbare gemeente. Voor de ring willen we uitbreiding van de capaciteit en verbetering van de doorstroming. Daarnaast streven we naar minder autokilometers tijdens de spits via mobiliteitsmanagement. Ook willen we de capaciteit van de wegen beter benutten met behulp van verkeersmanagement en andere slimme instrumenten. Binnen 10 jaar willen we alle gelijkvloerse kruisingen in de ring ongelijkvloers maken.

Onze gemeente en binnenstad is het hart van de Noord-Nederlandse economie en veruit het belangrijkste en grootste verblijfsgebied voor winkels en horeca. In 2014 heeft de gemeente Groningen de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (GD-ZES) getekend. Daarmee hebben we ons uitgesproken voor een emissievrije stadslogistiek in 2025. Onze ambitie voor een aantrekkelijke en leefbare binnenstad is vastgelegd in de visie Bestemming Binnenstad “Ruimte voor jou” en in de Inrichtingsleidraad voor de openbare ruimte in de binnenstad van Groningen. Om de leefbaarheid en toegankelijkheid van onze (binnen)stad te garanderen is een grote verandering op het gebied van stadslogistiek noodzakelijk. We streven daarom naar een integrale en efficiënte aanpak in de stadslogistiek, waarin we alle logistieke stromen meenemen. Doel: zoveel mogelijk bundeling met minder en kleinere voertuigen, passend bij de maat en schaal van onze binnenstad. Het bestelgedrag en de organisatie van de logistieke keten zal er anders uit gaan zien. Evenals de benodigde voertuigen.

Met de volgende indicatoren wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Beoogd
2019

Aantal gelijkvloerse kruisingen in ringwegen

5

Aantal experimenten met goederenvervoer

3

Aantal gerealiseerde spitsmijdprojecten

1

Hoe staan we ervoor?

We werken aan grote belangrijke projecten en willen daarbij tegelijkertijd de bereikbaarheid van de gemeente tijdens de uitvoering behouden. De aannemerscombinatie voor Aanpak Ring Zuid heeft diverse werkzaamheden verricht, zoals de aanleg van de tijdelijke weg ter hoogte van de verdiepte ligging. Voor de afronding van het definitieve ontwerp en de uitvoering is meer tijd nodig dan gedacht. De einddatum van het project is vooralsnog circa drie jaar opgeschoven. Groningen Bereikbaar heeft de centrale regie over het bereikbaar houden van de gemeente tijdens de werkzaamheden. Ter voorbereiding daarop is het gehele programma voor spitsmijdingen in 2018 uitgerold. Deze gezamenlijke aanpak met werkgevers en werknemers, weggebruikers, MKB, bottom-up initiatieven en onderwijs continueren we in 2019. De verkenning voor het noordelijke deel van de Westelijke ringweg heeft geleid tot diverse bouwstenen, waarover participatie plaatsvindt en loopt door in 2019.

In 2018 hebben we samen met onze partners het Convenant duurzame stadslogistiek Groningen opgesteld, als een nadere uitwerking van de GD-ZES. Het convenant is een actiegericht stappenplan, gebaseerd op draagvlak van de klankbordgroep, met 10 sporen waarlangs we onze ambities voor Zero Emissie Stadslogistiek en een aantrekkelijke, leefbare binnenstad willen bereiken. Ondertussen werken we met pilots om ervaring op te doen, zoals digitale handhaving venstertijden, winkelstraathub Westerhaven of de Klusbike. Daarnaast zijn we actief op zoek in agendering van het thema door zelf symposia te organiseren, deel te nemen aan evenementen en Groningen daar te presenteren, het Europese samenwerkingsproject Surflogh en de verduurzaming van de eigen facilitaire logistiek van de gemeentelijke organisatie.

Wat willen we bereiken in 2019?

In 2019 wordt verder gegaan met de uitvoering van de Zuidelijke ringweg. Tijdens de grote verbouwingen van de Zuidelijke ringweg en de spoorzone voert Groningen Bereikbaar ook in 2019 en daarna regie op de planning van de werkzaamheden, verzorgt een goede communicatie en zet in op mobiliteits- en verkeersmanagement.

In 2019 wordt de voorverkenning voor de Westelijke ringweg afgerond en moet dit leiden tot een besluit over de financiële, ruimtelijke en verkeerskundige kaders. Vervolgens start de planstudie naar verwachting in het tweede deel van 2019.

We gaan ook verdere uitvoering geven aan de acties van het convenant duurzame stadslogistiek. In 2019 zetten we in op voortzetting en opschaling van de lopende pilots. We gaan nadrukkelijk aan de slag met de communicatie en ICT-ondersteuning van de 10 sporen van het convenant. Het gaat voor een deel ook om het ontwikkelen van nieuwe concepten. De deadline is 2025, dan moeten de ambities gerealiseerd zijn.

Wat gaan we hiervoor doen?

  • Ombouwen Zuidelijke ringweg;
  • Deelnemen aan samenwerkingsorganisatie Groningen Bereikbaar;
  • Verkennen ongelijkvloers maken Westelijke ringweg;
  •  Zuid: Verbeteren verkeerssituatie rondom Martini Ziekenhuis. Zie hier ook de paragraaf Integraal gebiedsgericht werken Zuid;
  •  / Centrum: Pilots stadslogistiek: een gekoelde cargobike voor vers-leveringen en cargobikes op waterstof;

Zie hier ook de paragrafen Duurzaamheid en Integraal gebiedsgericht werken Centrum;

  •  International Cargo Bike Festival van 14 t/m 16 juni 2019 in Groningen;
  • ‘innovationlabs’ en hackathon als onderdeel van Surflogh-project;
  • Herijking ontheffingenbeleid en ontwikkeling intelligente ontheffing verlening.
ga terug