Ons doel is: Het autoverkeer concentreert zich op het hoofdwegennet, de wijken worden zo min mogelijk belast. In de gemeente willen we vanuit economische belang een goede bereikbaarheid van alle belangrijke bestemmingen binnen de gemeente. Daarnaast willen we een leefbare gemeente zijn, met name in de verblijfsgebieden en de woonwijken.
De doorstroming op de aansluitingen van en naar de ring, de aanrijdroutes, maar ook de doorstroming op de overige hoofdwegen zijn hierbij belangrijk. Voor nu, voor de toekomst, maar zeker ook om de gemeente bereikbaar te houden tijdens de uitvoering van de grote (infrastructurele) projecten in de gemeente. Daarom wordt aan deze doorstroming gewerkt, met name aan de oostkant van de stad Groningen: de doorstroming van verkeer naar UMCG, de oostelijke stadswijken en de binnenstad. Een goede doorstroming op de hoofdwegen zorgt er ook voor dat het verkeer minder vaak kiest voor routes door de wijken. Hierdoor kan de leefbaarheid in de wijken worden gewaarborgd en verbeterd.
Met de volgende indicatoren wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie-indicatoren | Beoogd |
Aantal kruisingen dat is aangepakt op het gemeentelijk wegennet | 2 |
Hoe staan we ervoor?
In juni 2018 is een besluit genomen over het verder uitwerken van de voorkeursvarianten voor het project Aanpak Oosterhamrikzone; fietsstraat Korreweg, autoverbinding over de Oosterhamrikkade noordzijde, bus door de Vinkenstraat en een nieuwe oeververbinding in het verlengde hiervan. De planvoorbereiding voor de Gerrit Krolbrug is samen met provincie en rijk opgestart.
In het kader van de maatregelen van de Netwerkanalyse zijn bijna alle maatregelen afgerond. De rotondes bij aansluiting Driebond zijn aangepast en de signalering Zielstraweg is klaar en wordt binnenkort in gebruik genomen. Voor de aansluiting Noordelijke ringweg-Zonnelaan is de planvoorbereiding gestart. In 2018 is gestart met de afwaardering van de Emmalaan in Haren naar 30 km/u conform het beleid in het GVVP Haren.
Vanuit de landelijke publiek-private samenwerking Talking Traffic zijn ook in onze gemeente in 2018 de eerste verkeerslichten technisch omgebouwd tot intelligente verkeerslichten (iVRI). Met deze iVRI’s is het uiteindelijk mogelijk informatie uit te uitwisselen tussen verkeerslichten en weggebruikers om daarmee het verkeer beter en veiliger te laten doorstromen. We voeren een aantal pilots uit, zoals prioriteitsdiensten voor hulpdiensten, vrachtverkeer en openbaar vervoer.
Wat willen we bereiken in 2019?
In 2019 gaan we de voorkeursvarianten van het project Aanpak Oosterhamrikzone verder uitwerken tot een definitief ontwerp. Ook werken we het verkeersplan verder uit. De planvoorbereiding van het Gerrit Krolbrug loopt door in 2019. De planning is dat de brug eind 2021 vervangen is. Als onderdeel van de maatregelen Netwerkanalyse wordt het verkeerslicht Bedumerweg-Sumatralaan in het voorjaar 2019 vervangen, door het verkeerslicht bij de W.A. Scholtenstraat te hergebruiken en worden de werkzaamheden aan de aansluiting Noordelijke ringweg-Zonnelaan in de zomer 2019 uitgevoerd. Aansluitend wordt de Zernikelaan op nieuw ingericht, deze werkzaamheden lopen door tot najaar 2021.
Wat gaan we hiervoor doen?
Oude Wijken: Zie hier ook de paragraaf Integraal gebiedsgericht werken Oude Wijken
- Planvoorbereiding voor de vervanging van de Gerrit Krolbruggen;
- Uitwerken voorkeursvarianten Aanpak Oosterhamrikzone;
- Vervanging verkeerslicht Bedumerweg-Sumatralaan.
West: Zie hier ook de paragraaf Integraal gebiedsgericht werken West
- Uitvoeren aansluiting Noordelijke ringweg-Zonnelaan.